Trending
  • 2.3K
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2.3K
    Shares

Isteri membebel kadang-kadang tu bukan sebab mereka ni ringan mulut untuk bercakap. Bukan! Tapi mesti ada sebab kenapa mereka membebel. Lelaki bernama Amir Syahir ini kongsi, bila isteri membebel, ini yang suami perlu cakap.

Perempuan ni sering dilabel sebagai kaki bebel. Tak kira la mak ke, nenek, kakak ataupun isteri korang.

Kalau belum kahwin, mesti kau selalu dengar mak kau membebel kan. Kalau dah kahwin, dengar isteri pula membebel. Kau sabar je lah ye.

Biasanya, apa yang dibebel oleh golongan mereka ni ada moleknya. Semuanya sebagai nasihat. Bukan saja-saja membebel. Kau yang lelaki tu tahan je la telinga. Jangan nak melawan kalau tak suka pun.

***

Isteri membebel ni ada sebabnya. Dia tidak akan membebal saja-saja.

Selepas minum kopi misalnya. Kalau suami, cawan tu esok-esok boleh basuh. Sebaliknya bagi isteri. Kalau nampak cawan merata mula la nak buka sesi kaunseling. Yelah, sepatutnya gitulah. Lepas minum terus basuh.

Baling baju dalam baldi nak basuh tapi tak masuk dalam baldi dah kira okay dah. Tapi bagi isteri itu boleh menyelerakkan dan tidak menyelerakan pandangan. Lagi satu kalau letak baju kotor ikut suka hati. Lagi lah kena tahan telinga mendengar.

Dah la kau bangun paling lewat, tak kemas katil. Cadar tak tegangkan, selimut tak lipat. Sekali sekala okeyla, kalau hari-hari kau buat macam tu? Mana tak kena bebel.

Bukan apa, penat juga si isteri nak buat semua tu . Dia pun penat juga bekerja. Sebolehnya kita tolong untuk ringankan beban kerja isteri.

***

Kalau isteri tengah membebel tu, kau jangan lawan. Kau boleh cakap macam ni ;
.

“Jap Sayang, Abang nak pergi beli popcorn ni. Sedap juga dengar Sayang bebel sambil makan popcorn ni.”

“Esok jelah Sayang bebel, hari ini rasa tak feel la nak dengar. Spirit mendengar down sikit.”

“Amsyar, ibu sedang bebel tu. Kita sebagai lelaki kita cool je. Kita layan je. Okey?”
.

Kau cakap sambil buat nada gurau la. Lepas tu, kau tengokla apa reaksi isteri kau.

***

Membebel ni dah menjadi salah satu sifat perempuan terutamanya bila dah jadi isteri. Kau sebagai suami jangan nak marah-marah. Kalau mereka membebel, dengar je. Diam dan angguk.

Kadang-kadang apa yang dibebelkan tu ada betulnya. Kalau salah kau, kau kena akui tu. Lepas tu, mereka akan diam. Biarkan mereka melepaskan rasa tidak puas hati. Dah salah tu mengaku. Jangan asyik kau je nak menang. Jangan nak tegakkan benang yang basah.

Kalau sorang bebel. Sorang lagi kena cool. Rilek je. Api kalau lawan dengan api makin besar.

Mereka bebel pun untuk kebaikan kau juga. Lama-lama nanti kau pula rindu kalau tak dengar isteri kau membebel. Mesti kau rasa hairan dan pelik. Sampai kau sengaja tak basuh cawan, sengaja buat isteri kau bebel. Sampai kau akan cakap “Sayang, kenapa tak bebel pun hari ni. Pelik pula Abang rasa.” Kah!

[ASY]

#AmirSyahir

 

Jangan Lupa Komen:

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: