Tip
Apa Nak Buat Bila Tinggal 3 Bulan Lagi Sebelum Majlis Kahwin?   

Apa Nak Buat Bila Tinggal 3 Bulan Lagi Sebelum Majlis Kahwin?  

Ini saat-saat yang bakal pengantin paling nervous sekali. Ye lah, masa nilah orang cakap final check. Tapi jangan risau, admin sediakan mana yang perlu korang go thru 3 bulan sebelum majlis nanti.

 

#1: Dup dap dup dap
Kalau bulan lepas, anda ada lagi 4 bulan menjelang perkahwinan anda, bulan ini, anda ada tiga bulan sahaja lagi. Debaran pun semakin kuat. Kalau dulu anda banyak rasa ‘excited’ saja unutk berkahwin, sekarang dah mula datang rasa nervous. Bak kata zaman masa sekolah, dah cuak dah. Macam-macam ada dalam benak anda sekarang kan? Tak apa. Sikit saja lagi.

 

#2: Baju kahwin
Hah. Ini kalau belum tempah lagi, baik tempah terus selepas membaca artikel ini. 3 bulan sebelum majlis sebenarnya sudah agak terlambat. Lagi-lagi kalau baju pengantin perempuan. Fabric hunting lagi, patching lagi, nak cari tailor lagi. Unless, anda ada bajet yang besar, anda boleh serahkan semuanya pada designer anda.

 

Namun, kalau dah lambat sangat selalunya designer pun tak ambil tempahan dah. Untuk pereka tersohor, selalunya mereka awal-awal lagi sudah ‘fully booked’. Jika anda mahu sewa sahaja persalinan anda, baik anda pergi sewa secepat mungkin. Sekurang-kurangnya, apabila sudah ‘book’ rasa lega sedikit.

#3: Mekap
Bagi bakal pengantin perempuan, hal ini agak stress sedikit. MUA yang best best selalunya cepat ditempah orang. Jika anda bercadang untuk tempah MUA anda sebulan sebelum majlis, cadangan anda itu agak mencabar dan merbahaya. Jika majlis anda dijadualkan berlangsung pada cuti sekolah, eloklah anda tempah sahaja sekarang. Deposit pun selalunya tidak banyak. Dalam RM100 pun ada. Dan, jangan berkira-kira sangat tentang caj MUA. Ini adalah pelaburan yang sangat berbaloi. Mekap yang hebat boleh membuat anda berasa cantik sepanjang majlis dan memberikan anda keyakinan diri yang tinggi.

 

#5: Kad kahwin
Mak dah bising tentang kad kahwin? 3 bulan sebelum majlis adalah waktu terbaik untuk ‘settle-kan’ apa yang patut. Bulan depan sudah boleh mula edarkan kad.

 

#6: Borang
Hah…ini antara perkara yang boleh menambahkan lagi debaran anda. Isi borang kahwin. Hal ini ada prosedur-prosedur yang perlu diikut dengan tertib. Jangan buat di saat akhir. Nanti urusan senang pun anda anggap leceh.

 

#7: Jimat
Mungkin menjelang majlis anda dan pasangan, kedua-dua anda makin berjimat dan bukannya seperti semasa anda berdua baru bercinta. Tak apalah. sikit lagi. Dan jika dipandang daripada sudut positif, anda dan pasangan dapat melatih diri untuk berjimat di masa hadapan juga. Ada juga pasangan yang sendiri terkejut mereka sebenarnya mampu menyimpan wang yang banyak jika mereka tidak berbelanja seperti sebelumnya.

#8: Ujian
Ada pasangan yang diuji pada detik-detik menanti hari bahagia ini. Lain orang lain dugaannya. Ada orang makin sibuk bekerja, ada orang lama muncul kembali, ada juga yang tidak sempat menjengah hari bahagia bersama pasangan.

Elfira Loy Akhirnya Kongsi Hatinya Kini Sudah Dimiliki

Elfira Loy Akhirnya Kongsi Hatinya Kini Sudah Dimiliki

Pelakon Elfira Loy akhirnya berkongsi di lama sosial instagramnya hatinya kini sudah dimiliki dan mengesahkan berlangsungnya sebuah majlis istimewa pada 2 September lalu.

Elfira turut berkongsi foto pada hari yang dianggap paling istimewa itu.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ٢٤ | 🇲🇾 | Selfie is ma thangg (@elfiraloy) on

Instagram has been my digital album since forever , i share what i like , what i love , and i like to express about almost everything in here . Because , for me this is my personal space that people cannot invade.Whatever that i share comes from the heart & you will feel close to me personally. However , i know people still gonna have their opinion and i gotta respect that with full manners. 
But , I want that space back. 
With that , 
I’m sharing with you guys one photo of me during one of my favourite moments of the year. I was genuinely happy , overwhelmed and touched .
Apa yang terbuku didalam hati , biarlah disimpan dihati. Kerana hati , sudah dimiliki .

| attire : @rizmanruzaini | makeup : @najeebazami & @jijiezainal selepas nangis lol |
Photo : @kakifoto_

Mengenakan busana Rizman Ruzaini, Elfira berkata, dia akan berkongsi semua foto berkaitan kehidupan peribadi di Instagram.

“Instagram merupakan album digital saya untuk selamanya dan saya suka untuk berkongsi apa yang saya suka, cinta dan luahkan apa sahaja di ruang ini,” ujarnya.

 

Semua sedia maklum Elfira Loy pernah dihimpit kontreversi apabila hubungan pertunangannya dengan Suffian Suahimi berakhir pada Oktober tahun lalu. Dan kami dari Pesona Pengantin mengharapkan perjalanan kali ini berakhir hingga ke peringkat seterusnya! Tahniah Elfira dan Faris Khairol Anuar.

Kawan Baik Temukan Ketika Buat COD. Siapa Sangka Kini Bergelar Suami Isteri

Kawan Baik Temukan Ketika Buat COD. Siapa Sangka Kini Bergelar Suami Isteri

Cinta muncul tanpa diduga,perasaan hadir tatkala dua hati bertemu tanpa dirancang. Hadirnya kenikmatan dalam sebuah ikatan perkahwinan membuatkan kehidupan berumahtangga ini lebih dirahmati hingga ke akhir hayat. Cinta itu datang dalam pelbagai cara. Mengenai pertemuan mereka ini, Asha akui, kawan baiknya temukan mereka ketika buat COD. Dan siapa sangka akhirnya menjadi suami isteri.

Perkenalan Bermula

Sebenarnya kami berkenalan menerusi kawan baik saya yang kenalkan Asraf kepada saya.Saya sendiri tidak pernah terfikir untuk rapat apatah lagi menjadi suami saya pada harini. Ingat lagi pada 10 September 2015 buat kali pertama saya dan Asraf berjumpa. Ketika saya sedang buat COD (cash on delivery) barang yang saya jual. Dari situ permulaan sebagai kawan sahaja namun pada hujung Disember baru  hubungan kami semakin rapat dan akrab. Mengambil masa lima bulan sahaja untuk mengenali hati budi masing-masing, saya terus dirisik keluarga Asraf untuk ke peringkat seterusnya.

Detik Lamaran

Asraf bukanlah jenis seorang yg romantik tetapi cara dia melamar sangat simple. Di kedai tomyam selepas makan malam, Asraf menyuarakan hasratnya yang dia serius untuk menjadikan saya sebagai isteri, lalu memberitahu saya bahawa minggu depan dia ingin berjumpa ibu dan bapa saya. Masa berlalu pantas, minggu seterusnya ibu bapa Asraf  datang ke rumah untuk merisik saya. Semua ini terjadi tanpa dirancang.

Perempuan mana tidak bahagia bila lelaki yang diidamkan serius mahu menjadikannya sebagai pasangan hidup. Saya ketika itu sangat gembira dan hati terbuka untuk menerima lamaran tersebut kerana saya tak berminat bercinta lama. Saya anggap ini sebagai rezeki dan jodoh yang Alah tetapkan buat saya.

Keistimewaan Pasangan

Asraf  seorang yang suka buat saya ketawa.Dia bukanlah seorang yang romatik tapi saya yang lebih mengenalinya tahu, dalam hati dia romantik. Sifat bertanggungjawab dan bijak Asraf juga membuatkan dia istimewa di mata saya.

Bagi Asraf pula, ciri-ciri istimewa yang ada pada Asha ialah dia pandai membuat kerja rumah, seorang wanita yang tidak terlalu bergantung, lemah lembut dan mempunyai mata sepet.

Lokasi Bulan Madu

Kami memilih Maldives kerana suasana tempat yang tenang dan cantik sesuai untuk pasangan untuk berbulan madu dan beristirehat, dan ianya  mempunyai keunikannya tersendiri. Contoh di sana ada beratus pulau yang mempunyai pemandangan berbeza-beza.

 

Cara Ini Ustaz Ebit Lew Bahagiakan Isteri Hingga Bidadarinya Menangis Terkejut

Cara Ini Ustaz Ebit Lew Bahagiakan Isteri Hingga Bidadarinya Menangis Terkejut

Beruntungnya seorang wanita yang bergelar isteri itu ialah apabila dia dikurniakan suami yang bertanggung jawab dan anak- anak yang membahagiakan. Setiapa lelaki atau suami mungkin boleh ikut cara Ustaz Ebit Lew ini bahagiakan isterinya hingga isterinya menangis terkejut tanpa gunakan wang ringgit.

Bila sampai rumah 1pagi.. Sebak tengok orang masuk Islam atau sedih tengok anak muda tidur tepi longkang atau bawah jambatan…Dah lewat… Tengok bidadari dah tertidur di sofa di ruang tamu.. Tunggu suami. Bertambah laju air mata..semoga Allah terima jadi asbab hidayah.. Ya Allah kasihan bidadariku. Ampunilah dirinya, berilah kesihatan padanya. Ya Allah beri syurga firdaus buat dirinya. Perlahan-lahan beri salam supaya dia tak terjaga dan tutup pintu perlahan-lahan. Saya paling nikmat dan seronok bila lihat bidadari saya boleh berehat sikit. Yerlah mana sempat seorang isteri itu untuk berehat.

Saya masuk bilik tengok ada 2 bakul baju besar belum lipat. Ada sikit-sikit dah lipat. Penatnya bidadari saya. Saya berusaha lipat semuanya. Terasa sakit pinggang. Terasa jenguh juga menghabiskan semuanya Dan puas juga tengok masa baju anak. Sedih sebab tak tahu sangat mana baju anak mana. Sebab semua almari lain-lain. Anak dah 4 orang. Sebak fikir macam manalah ibu, isteri, seorang wanita buat semua ini seorang diri dalam keletihan. Setiap hari tanpa rehat dan tanpa henti.

Dekat 2 jam lipat baju. Makin sebak rasa. YaAllah ganjarilah dengan sebesar-besar ganjaran buat bidadariku. Kemudian masukkan dalam almari. Susun ikut almari masing-masing. Maknanya ada 6 almari. Semuanya lain-lain.

Ada baju siang. Ada baju malam. Ada baju berjalan. Ada baji di rumah. Ada baju tidur. Musim panas musim sejuk. Sedih rasa..ya Allah..ada baju kena gantung. Ada baju kena lipat. Bila tengok dalam almari. Semuanya cantik kemas. Hebat seorang wanita. Rupanya nak lipat kain pun penuh kesenian. Penuh ketelitian. Penuh sistem.

Bila bangun pagi sahur. Bidadari saya menangis kejut saya. Kenapa abang buat semua ini. Abang penat berdakwah ceramah.

Sebab abang lelaki. Abang sayang bidadari abang kerana Allah. Abang sihat. Sayang banyak pahala khidmat. Berusaha bahagiakan hati sayang buat Allah sayang abang. Abang nak pegang tangan sayang pimpin masuk syurga. -ebit lew

Isteri Jaga Makan Pakai Tapi Suami Sibuk Cari Lain. Apa Suami Nak Sebenarnya? 

Isteri Jaga Makan Pakai Tapi Suami Sibuk Cari Lain. Apa Suami Nak Sebenarnya? 

Dalam setiap rumahtangga, biasalah jika ada pasang surutnya. Biasalah jika isteri kadang-kadang tidak bergaya dan selekeh. Tapi itu bukan kebenaran untuk suami buat alas an untuk cari yang lain. Dia jaga makan pakai kita tapi sibuk buka hati kita untuk orang lain. Apa suami nak sebenarnya? Lelaki bernama Amir Syahir ini kongsi di akaun fb miliknya.

 

Nak curang, nak cari perempuan lain tidak memerlukan alasan sebenarnya. Semuanya terletak pada hati dan diri sendiri.

Isteri cantik, baik pun suami cari perempuan lain. Isteri jaga pakai minum pun suami masih sibuk buka hati pada orang lain. Apa yang seorang suami nak sebenarnya?

Isteri juga manusia. Dia tidak sempurna. Dia mungkin tidak pandai kemas rumah, tetapi dia hebat dalam memasak. Perut kau sentiasa kenyang. Makan minum kau sentiasa terjaga.

Kalau kau cakap kau cari lain sebab sakit mata pandang isteri kau, tak pandai melawa, hodoh, kenapa kau kahwin dengan dia dulu? Kalau dia dah tak secantik dulu, mungkin masa dia dah tak banyak macam sebelum kahwin. Dia sibuk uruskan kerjaya, anak-anak dan juga keperluan kau sebagai suami.

Kalau isteri dah cukup baik, takde sebab untuk kau cari yang lain. Dia dah tak cantik, kau boleh belikan dia set kecantikan. Kalau kau cakap dia tak pandai kemas rumah, kau boleh ajak dia sama-sama kemas rumah.

Kalau kau cakap dia sibuk dengan dunia kerjaya dia, kau suruhlah dia berhenti kerja dan jangan lupa bagi nafkah pada dia seperti yang dia minta.

***

Setiap masalah ada penyelesaiannya. Kau syukuri apa yang ada, kau akan bahagia. Kau suluh juga diri sendiri. Kau pun bukan sempurna. Tetapi isteri kau tetap sayang dan cinta kau sama seperti mula-mula dia kahwin dengan kau.

Kasih dan cintanya tak pernah berubah walaupun perut kau dah kedepan. Kesetiannya tetap utuh walaupun adakalanya kau buatkan dia mengalirkan air mata.

Kalau dia, seorang isteri boleh setia sampai mati, kenapa kau boleh berpaling mencari yang lain? Kah!

[ASY]

#AmirSyahir

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: