Adakah anda tergolong dalam kategori orang yang ada perancangan untuk berkahwin tapi hasrat itu terpaksa dipendamkan dulu sebab tak cukup duit? Jangan bimbang kerana perkongsian daripada Kak Sha ini mungkin boleh membantu anda.

Diharapkan moga perkongsian berguna ini boleh memberi nafas lega untuk anda merealisasikan hasrat berumah tangga.

HALOOO… ni Kak Sha nak pesan kepada yang berdarah muda tu, jangan laaa segala perkara ingin dicuba. Orang tua-tua kata, tak menyempat. Paham ke idokkk? Pada usia muda remaja ni, kita jangan sesekali membuat sesuatu perkara tergesa-gesa tanpa berfikir. Ada positif dan negatif di sebalik tindakan korang tu. Bagus yang mempunyai sifat ingin tahu dan ingin mencuba pelbagai perkara. Akan tetapi, melangkah masuk ke zaman perkahwinan ini bukanlah perkara main-main. Ingin diingatkan, dalam perkahwinan tiada “TRY & ERROR”.

 

Bagi kebanyakan kaum wanita, bila tengok anak buah atau baby-baby comel, terdetik di sudut hati ingin menimang anak sendiri secepat mungkin. Bila menonton drama dan filem cinta, alangkah suwit dan bahagianya kehidupan pasangan tersebut. Jangan terpedaya ya korang, kehidupan selepas berkahwin bukanlah sesuatu yang senang. Bahkan nak melangsungkan majlis perkahwinan itu sendiri jugak susah dan memerlukan kos yang amat banyak.

 

Bukan la Kak Sha ni nak menakut-nakutkan korang, tapi hanya ingin kongsikan fakta dan realitinya. Ye, tidak dinafikan selepas berkahwin Allah janjikan rezeki berkahwin. Tapi kita juga perlulah merancang dengan betul.

 

Kita hidup di bandar, gaji bulanan berapa je. Awal bulan terima gaji, potong itu ini, habis. Tambahan pula ada pelbagai aktiviti dan kedai makan ala hipster yang teringin kita mencuba. Setiap awal bulan “Aku deserve makan sedap-sedap, sekali je”. Sekali je ke? Eh alaa…

 

Tak apa, lepas baca korang baca artikel ini, cuba terapkan tips-tips ini dalam kehidupan seharian korang ya. Kak Sha doakan moga korang yang bakal melangsungkan perkahwinan tu boleh tarik nafas lega.

MULA LEBIH AWAL
Kepada pasangan muda di luar sana yang sudah bertemu jodoh, dinasihatkan catat cara perbelanjaan korang setiap bulan. Sediakan satu buku nota untuk korang senaraikan apa keperluan perbelanjaan penting setiap bulan. Kepada yang masih lagi belum ada pasangan, jangan ambil remeh perkara ini. Bahkan inilah peluang korang untuk mengumpul lebih banyak setiap bulan.

Dengan adanya buku nota untuk mengesan budget bulanan korang, kini korang dah tau berapa yang korang mampu simpan setiap bulan sebenarnya. Bila duduk bersama pasangan korang tu, bincang la apa perkara wajib yang perlu ada untuk majlis korang nanti. Berapa ramai yang akan dijemput dan sebagainya.

Pelbagai cara sebenarnya yang boleh korang lakukan untuk menyimpan wang, yang penting terapkan disiplin dalam diri. Janganlah “bulan ni guna extra RM100, bulan depan ganti.” Percayalah, korang akan ulang perkara sama bulan depan. Wang simpanan ini bukan sahaja untuk kenduri kahwin, selepas berkahwin pun masih perlu teruskan hidup.

BAKAL PENGANTIN POMPUAN PERLU JUGA BERTANGGUNGJAWAB
Bila cakap saja mengenai simpan duit untuk kahwin, ramai yang menunding jari ke arah si lelaki. Tapi tidakkah berkahwin ini perkara yang perlu dibuat sesama? Ye duit hantaran diberi, tapi duit tersebut hanya dapat menampung sesetengah kos sahaja dalam majlis resepsi nanti.

Wahai bakal pengantin pompuan, awak juga yang akan berkahwin dengan lelaki itu. Kehidupan selepas kahwin akan bermula dengan korang berdua, jadi janganlah bebankan si dia seorang dalam hal menyimpan duit ni ya.

BUAT KERJA PART TIME
Untuk korang yang ada masa lebih tu, bolehlah mula membuat bisnes kecil-kecilan. Walaupun untungnya tidak besar, sekurang-kurangnya ada juga duit lebih untuk ditambah ke dalam tabung simpanan kahwin nanti.

UKUR BAJU BADAN SENDIRI
Sesebuah majlis perkahwinan itu dinilai bukan dari gahnya lokasinya, atau betapa mahal kos pelaminnya, malah bukan juga dari betapa mahalnya mas kahwinnya. Yang penting keberkatan majlis itu.

TAHAN NAFSU
Siapa yang tak excited bila berjalan-jalan di mall dan lihat perkataan SALE besar-besar warna merah. Lagi-lagi kaum wanita, tak duduk diam dibuatnya. Ada je alasan yang diberi untuk pergi membeli-belah. Sebelum korang langkah masuk untuk mencuba baju dan kasut yang cantik-cantik itu, tarik nafas dalam-dalam dan kata pada diri korang “TAHAN NAFSU”, aku kena menyimpan untuk majlis aku akan datang.

Kawan adalah lagi satu faktor yang akan mempengaruhi korang menggunakan wang berlebihan budget, tidak salah untuk keluar dan luang masa bersama mereka, akan tetapi pastikan budget korang tidak lari. Beritahu kawan korang tu dengan cara baik yang korang sedang menyimpan dan tidak boleh selalu makan luar hihihi.

Dating bersama kekasih, kalau boleh ingin berjumpa hari-hari. Sehari tak bersemuka naik gila rasanya. Ingat setiap kali korang keluar berdating, akan ada jer wang yang mengalir keluar daripada dompet tu.

Kak Sha tengok bebudak sekarang ni, kerja biasa-biasa jer tapi bila keluar phone dari poket kemain lagi, canggih manggih dari handphone Kak Sha ni huhuhu. Kekadang bukan satu, malah sampai dua phone canggih yang dipakainya. Kena la tengok kemampuan kita dan untuk kegunaan apa, jika setakat untuk Instagram dan Facebook mungkin boleh ditangguhkan dahulu pembeliannya betul tak?

“Bermacam-macam cara yang boleh kita lakukan sebenarnya untuk mengelakkan membuat pinjaman. Ia hanya persoalan cepat atau lambat duit kita cukup untuk melangsungkan perkahwinan. Sabar dan jaga disiplin diri. Bak kata orang tua-tua, “BERSUSAH-SUSAH DAHULU, BERSENANG-SENANG KEMUDIAN”.”

Moga tips ini dapat membantu pada korang yang nak kahwin tu.. Dan jangan lupa share dan bagitau kat kekawan atau sedara mara yang nak kahwin tu ok.

Jangan Lupa Komen: