Pelbagai cara kita boleh buat untuk membahagiakan mereka. Biar setinggi mana pun kejayaan kita hargailah mereka yang berkorban untuk kita. Bagaimana anda menghargai ibu dan ayah anda? Jadikanlah panduan ini untuk anda menyayangi insan yang bernama ibu dan ayah.


.

1.Doakan Kedua Orang Tua
Doa merupakan senjata orang mukmin. Dimana-mana pun anda boleh berdoa . Allah swt tak pernah menetapkan sempadan untuk hambanya berdoa. Jadi walau jauh beribu batu pun anda jangan pernah anda lupa untuk mendoakan kesejahteraan mereka dunia dan akhirat.

 

Doa juga pengikat kasih sayang antara ibu, ayah dan anak-anak. Ibu bapa bukannya mahukan wang ringgit, mereka cuba mahukan perhatian. Jika kita tidak dapat melihat mereka selalu, hantarkan doa pada mereka pada bila-bila masa. Lebih afdal, setiap kali selepas solat, titipkan doa untuk mereka.

 

2.Hubungi Mereka Walau Dimana Kita Berada.

Mengambil berat terhadap ibu bapa anda;ah tanggungjawab setiap anak-anak. Sekarang ni zaman teknologi. Segalanya berada dihujung jari anda. Tak ada alasan untuk anda tidak menghubungi mereka jika anda berada jauh dari mereka. Waktu mereka masih ada ni lah peluang anda untuk mendengar suara mereka. Anda beruntung kerana masih memiliki kedua orang tua, jadi hargai mereka selagi nyawa mereka dikandung badan. Cintailah mereka tanpa syarat,kerana kelahiranmu di dalam hidup mereka juga tidak bersyarat. Berkat kehidupan kita dengan redhanya kedua ibu bapa kita.

3. Lemah-Lembut Semasa Berbicara

IKLAN

Jaga tutur kata anda sewaktu berbicara dengan mereka. Semakin meningkat usia seseorang, mereka akan menjadi lebih sensirtif dalam setiap perkara. Sebab itu, apabila ibu bapa kita telah meningkat usia, mereka seakan anak kecil yang memerlukan perhatian. Walaupun begitu, perkara ini tidak seharusnya menjadi alasan untuk anda mengetepikan atau meninggikan suara kepada mereka.

 

Ingat kembali sewaktu anda kecil dulu, ibu bapa anda sangat sabar dalam melayan kerenah anda. Tak pernah sekali mereka merungut untuk membesarkan anda. Jadi jagalah tutur kata anda setiap kali anda berbicara dengan mereka.

 

4. Hargai Mereka Pada Hari Lahir Kita

IKLAN

Selalunya bila tiba hari lahir kita, kebiasaannya ramai yang menyambut hari lahir dengan kawan-kawan betul tak? Kadang-kadang tu sambut dengan someone special dekat restaurant-restaurant mewah. Jarang lah kita nak dengar ada yang menghubungi ibu yang melahirkan kita. Kebanyakannya mereka keluar berseronok dengan kawan-kawan sehingga lupa tentang orang yang dah bertarung nyawa saat melahirkan kita dulu. Percayalah setiap ibu sentiasa menunggu anak-anaknya untuk mengucapkan “TERIMA KASIH MAK/IBU/UMMI/BONDA” pada hari lahir anak-anaknya.


.

5. Peluk Dan Cium Ibu Bapa Anda Selalu

Cuba imbas kembali bila kali terakhir anda memeluk kedua orang tua anda? Minggu lepas? Sebulan lepas? Setahun lepas? Atau tak pernah pun anda peluk mereka sepanjang hidup anda? Mungkin mereka tak pernah pun minta untuk dipeluk atau di sayang, namun fitrahnya setiap ibu bapa mahukan kasih sayang anak-anak yang semakin menjauh.

 

IKLAN

Dulu rumah selalu riuh dengan gelak tawa anak-anak sewaktu kecil, namun hari demi hari gelak tawa itu semakin suram apabila anak-anak sudah mula meningkat dewasa dan memiliki kehidupan dan tanggungjawab sendiri. Walaupun kini mereka sudah memiliki cucu namun pelukan daripada seorang cucu tidak sama dengan pelukan dari seorang anak sendiri. Anda akan rasa sebak bila memeluk orang yang bersusah payah melahirkan kita dan menjaga kita sehingga kita mampu membina hidup kita sendiri.

6. Sesekali Bawa Mereka Bersiar-Siar Dan Berikan Hadiah

Luangkanlah masa anda dengan membawa kedua orang tua anda bersiar-siar. Mungkin bawa mereka travel ke luar negara atau paling tidak pun bawa lah mereka ke tempat yang dapat menghiburkan hati mereka. Mungkin sewaktu muda-muda dulu mereka tidak berpeluang untuk melancong ke tempat orang kerana tidak berkesempatan atau tidak memiliki budget yang cukup untuk bersiar-siar. Jadi ini lah masanya anda menghiburkan hati mereka.

 

Selain itu, anda juga boleh berikan hadiah kepada mereka sebagai tanda anda menghargai mereka. Kalau dengan pasangan anda, anda boleh belikan segala macam hadiah kenapa tidak dengan ibu atau bapa anda kan? Mereka lagi berhak menerima hadiah daripada anda walaupun mereka tak pernah mintak. Nak hadiah yang paling eksklusif ? Berikan lah Audela atau Pomeg plus kepada mereka. Mesti senyum sampai ke telinga. Hehehe.

 

7. Bawa Ibu-Bapa Menunaikan Haji dan Umrah di Mekah

BONUS: Kalau dimurahkah rezeki dan ada duit lebih, hantar mak ayah pergi menunaikan Haji. Jika sudah, kumpul duit dengan adik beradik lain, hantar mereka pergi Umrah pula. ‘Join’ mak ayah sekali agar kita dapat menjaga mereka ketika di Makkah. In Shaa Allah, banyak pahalanya.2