Menantu yg pertama adalah seorng doktor manakala menantu kedua kerja kampung sahaja.


Ibu mertua amat memandang hina pada menantu kedua kerana cuma bersekolah pondok.
Dengan niat yg jahat, ibu mertua mengajak kedua2 menantunya ini ke bandar bersama.
Dalam perjalanan,ibu mertua ternampak angsa mengejar budak dengan bunyi yg cukup kuat. Lalu ibu bertanya kepada menantu pertama.

“Wahai menantu kesayanganku. kenapa suara angsa begitu kuat?”

Lalu menantu pertama mjawab…

“Mengikut kajian saintis, lehernya panjang, jadi dia boleh simpan banyak udara.sebab tu bunyi dia kuat.”

Ibu tersenyum gembira dgn kebijaksanaan menantu pertamanya.
Lalu ibu mertua dgn nada kasar btanya kpd menantu kedua …

“Apa jawapan kau?”

Menantu kdua itu mnjawab …

“Ini semua kuasa ALLAH.”

Ibu mertua trus bkata …

“tu sajalah jawapan kau. Macam tak sekolah!”

kemudian sambil menuju keluar kampung ibu mertua ternampak itik berenang. Lalu dgn nada lembut, dia bertanya kepada menantu pertama

“Kenapa itik boleh terapung, nak?”

IKLAN

menantu yg pertama menjawab …

“mengikut kajian sainstifik, bulu itik dpt mengumpul udara di celah2nya. sebab tu dia dapat apungkan badanya.
lalu dia bertanya pula kpd menantu kedua soalan yg sama.

jawabnya “kuasa ALLAH, mak.”

dengan muka tension ibu mertua terus berkata …

“Menyampah!”

setelah hampir sampai ke bandar, ibu mertua ternampak seorng lelaki tua sedang menunggu bas sambil memakai kopiah.apabila dibuka kopiah tu, ternampak kepalanya yg botak tengah.
lalu ditanya pada menantu yg pertama ..

“mengapa kepala pakcik tu botak tengah?”

menantu yg pertama menjawab …

“mengikut kajian sainstis, pakcik tu selalu pakai kopiah; jadi kepalanya jarang kena pancaran matahari; sebab itu sel rambut mati.

IKLAN

Ibu mertua terus berkata ..

“Kau dengar tu. orang yg belajar tinggi; jawapannya semua lengkap. ko bila ditanya, jawapan ko semuanya kuasa ALLAH. Bodoh!”

Setelah sampai ke bandar dan selesai urusan semua mereka pun pulang ke rumah & makan bersama.
Semasa di meja makan, si ibu menceritakan semua kepada anak2 perempuannya.
dia berkata …

“Menantu mak yg pertama memang bijak, yang kedua tak boleh pakai.”

menantu yg kedua terus bersuara …

“Mak. Semua jawapan menantu pertama mak tadi semua tak betul.”

Ibu mertuanya dengan marah berkata …

“Alah! Depan bini nk tunjuk pandai. kalau kau pandai, apa jawapnnya?”

IKLAN

lalu menantu kdua itu pun mnjawab …

“Ini semua kuasa ALLAH. Mak dengar apa yg sy nak terangkan ni.

Soalan pertama sebab apa angsa suara kuat pasal leher panjangkan?

cuba mak dengar suara katak selepas hujan; sekampung dengar. Sedangkan katak tu langsung tiada leher.

Kedua. Itik bulu banyak; sebab tu boleh terapung kt air. Itu jawapan menantu kesayangan mak kan?

Abis tu, feri kt laut tak de bulu pon kenapa boleh terapung?

Yang ketiga. Rambut pakcik tadi tak tumbuh sebab selalu pakai kopiah; jadi kepala tak kena pancaran matahari; sebab tu sel matikan?

Abis mak hari2 pakai spenda,siap pakai kain lagi kat luar.kenapa bulu tumbuh jugak?

Ibu mertua terus menundukkn muka dan terdiam.

menantu keduanya berkata …

“Ini semua kuasa ALLAH. DIA Maha Segalanya. Kita ni tak bijak mana pun. Jadi, jangan riak sangat & suka menghina orang lain.”

Terus si ibu mertua menangis dan meminta maaf pada menantu keduanya itu..

MORAL:
Ilmu dunia belum tentu menjamin kita selamat didunia, tetapi ilmu agama dapat membantu kita selamat didunia dan akhirat.