20 TANGGUNGJAWAB SUAMI SELEPAS ISTERI BERSALIN

Kebiasaannya, selepas isteri bersalin, kebanyakan suami ambil pilihan untuk hantar isteri ke rumah mak si isteri atas tuntutan kerja. Bagi suami yang ada peluang untuk bercuti dari bekerja, ada cuti tahunan yang panjang… Simpanlah dan gunakan isteri ketika dalam pantang. Untuk tunaikan kewajipan dan tanggungjawab semasa isteri dalam pantang. Bukan serah 100% kepada ibu bapa.

Apa suami patut/mesti buat selepas isteri bersalin???

1. Azankan anak yang baru lahir

2. Ucapkan tahniah dan terima kasih kepada isteri selepas berjuang melahirkan zuriat.

3. Tahnikkan dengan kurma, madu atau air zam-zam

4. Sediakan tukang urut untuk isteri sekurang-kurangnya untuk 3 hari. Ada yang perlu diambil dari rumah tukang urut dan ada yang boleh datang sendiri. Semua itu suami kena usahakan.

5. Hari ketujuh, berikan nama yang baik dan cukur rambut atau botakkan rambut. Rambut yang di dalam perut tak baik untuk perkembangan dan kesihatan bayi.

IKLAN

6. Urus uri dengan betul. Si suami sepatutnya basuh dan tanam sendiri uri anak. Sekarang ni ada jual pakej urus uri secara online. Boleh beli je bahan tu siap lengkap dengan caranya sekali. Kat Facebook pun banyak… Kena rajin cari je…

7. Beri sokongan kepada isteri untuk menyusukan bayi yang baru lahir. Sediakan pam jika perlu dan beri sokongan jika tiada susu atau susu lambat keluar. Sokongan moral sangat penting waktu ni sebab isteri tak boleh stress dalam pantang. Jadi, suami kena sabar dan usaha cari jalan penyelesaian.

8. Sediakan air mandi herba isteri setiap hari. Serta mandikan anak setiap pagi.

9. Sediakan tungku, minyak hangat dan bengkung untuk isteri setiap hari.

10. Sediakan makanan yang berkhasiat setiap hari. Belajar dan masak untuk isteri ketika dalam pantang..itu lebih afdhal, isteri rasa dihargai. Banyak makanan dan resepi dalam pantang di Internet dan juga buku khas resepi dalam pantang pun ada jual di kedai buku.

11. Sediakan makanan tambahan untuk isteri. Penting untuk kesegaran badan dan tenaga dalaman. Tapi, tunggulah selepas sebulan amalkan makanan tambahan yang diproses. Amalkan makanan tambahan seperti kurma, susu, madu dan makanan natural yang tidak diproses.. itu lebih baik untuk badan kita.

IKLAN

12. Sediakan makanan untuk tetamu yang ziarah isteri. Juga, sediakan tempat yang sesuai ketika misi datang buat lawatan di rumah.

13. Sediakan tabungan untuk anak. Duit sedekah yang orang bagi waktu melawat tu sebagai wang tabungan untuk anak. Masukkan dalam tabung haji ke… Atau apa-apa akaun simpanan yang patuh syariah.

14. Banyakkan baca al-Quran dan zikir ketika isteri dalam pantang.

15. Kurangkan melayan hal sosial dengan kawan di luar. Beri lebih perhatian kepada isteri dan anak.

16. Sediakan bajet kewangan untuk pengasuh dan anak selepas habis cuti bersalin isteri bagi isteri bekerja. Jika isteri tak bekerja, bajet tu boleh disalurkan kepada keperluan anak dan isteri atau kewangan masa depan.

17. Kawal isteri dari mengadap handphone, facebook dan tv. Jangan biasakan ibu dan bayi tidur di hadapan TV yang terpasang dengan rancangan yang melalaikan. Kalau denagr ceramah agama, zikir, nasyid qasidah tak mengapa. Tapi tu pun jangan kerap sebab ibu berpantang perlu lebih rehat. Orang tua-tua memang larang sangat untuk elakkan rabun dan jaga mata.

IKLAN

18. Pastikan rumah kemas dan bersih selalu.

19. Selalu berkomunikasi dengan isteri ketika ada masa lapang.

20. Luangkan masa dengan membaca info keibubapaan dan juga ilmu rumahtangga. Jika bab kereta, bab motor, bab game, bab gadjet kita boleh habiskan masa cari gali info…kenapa tidak dah nak dapat anak dan ada anak tak nak mencari info keibubapaan kan.. Jangan harapkan isteri seorang untuk uruskan anak…

Suami kena jadi pemimpin. Pemimpin kena buat kerja dahulu sebelum orang bawahan lain ikut. Pemimpin kena menjadi orang yang rajin dan berkarisma. Suami ialah tempat isteri dan anak berpayung untuk keselamatan dan kesejahteraan. Nak jadikan anak soleh dan solehah bapalah yang perlu memainkan peranan dahulu. Jangan pula asyik duduk mengadap desktop menghadap online games atau membaca facebook 24 jam sambil membesarkan perut sendiri yang buncit tanpa memikirkan dosa tanggungan semua ini.

Ingatlah, akan dijanjikan pahala yang besar bagi seorang suami dan ayah yang menafkahkan rezeki daripada pekerjaannya. Percayalah, semuanya akan diberkati sekiranya seorang bapa bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang bapa yang baik. Dan, seorang bapa yang baik akan menjadi sebab keredhaan Allah.

Sabda Rasulullah SAW: “Jika dia keluar mencari rezeki untuk anak yang kecil, maka dia berada di jalan Allah. Jika dia keluar mencari rezeki untuk kedua ibu bapanya yang tua, maka dia berada di jalan Allah. Jika dia keluar mencari rezeki untuk dirinya sendiri, maka dia berada di jalan Allah, dan jika dia keluar mencari rezeki dengan perasaan riak dan membangga diri, sesungguhnya dia berada di jalan syaitan” (Riwayat al-Tabrani).”

Entry ini adalah ringkasan dari Nukilan As Syahid untuk panduan suami perihatin yang sayangkan isteri dan keluarganya.

Credit to : mariafirdz.com