Perpisahan memang menyakitkan. Tapi apa nak buat kalau dah tak ada persefahaman dalam perhubungan. Malah kita tak akan berpisah kalau tiada halangan.

Dalam sedang bahagia melupakan, dia datang tanpa diundang. Ini jawapan padu yang lelaki perlu hadam. Lelaki seharusnya lebih kebal terhadap godaan, sedangkan wanita pula harus lebih bersabar pada kesepian.

Isteri : Abang, phone abang bunyi tu…

Suami : Hello, Siapa ni

Wanita : Saya ni, Medina…

Suami : Oh! Ada apa ye, tiba-tiba call?

Wanita : Boleh keluar sekejap tak? Saya ada depan rumah awak ni.

Ya, Medina adalah bekas kekasih Mukhriz dulu. Entah mengapa dia tiba-tiba menghubungi Mukhriz yang sudah berkahwin, bahkan mengajaknya berjumpa. Mukhriz meminta izin dari isterinya.

“Takpe bang, jumpa je lah, saya percaya dengan abang” kata isteri Mukhriz

Medina : Kita keluar minum sekejap?

Mukhriz : Ada masalah apa? boleh cakap kat sini je. Dah malam ni, saya tak boleh tinggal wife sorang-sorang kat rumah, dia takut gelap.

Medina : ……Saya dah bercerai…..

Mukhriz : Kenapa? Bukan ke suami awak sayang sangat dengan awak?

Medina : Tak, dia jahat! Dia curang dengan saya. (sambil menangis)

IKLAN

Mukhriz : Dah…dah, jangan sedih lagi, awak muda lagi, masih boleh cari yang lebih baik!

Medina : Awak benci saya tak?

Mukhriz : Tak, yang dah lepas, lepaslah. Saya dah lupakan.

Medina : Serius?

Mukhriz : Serius! Pernah ke saya bohong dengan awak?

Medina : Awak…..masih cintakan saya?

Mukhriz : … Cinta…

Medina : Kalau macam tu, kita nikah jom? Saya janji akan jadi  isteri yang baik. Kita mesti bahagia.

Mukhriz : Medina, saya dah kahwin…

Medina : So? Awak cintakan saya kan?

Mukhriz : Tak boleh, wife saya cintakan saya sangat-sangat, tak mungkin saya lukakan hati dia….

Medina : Kalau awak tak berani bagi tahu dia, biar saya yang bagi tahu!

Mukhriz : Tak boleh!

Medina : Tapi kenapa?

Mukhriz : Sebab saya seorang lelaki.

Medina : Bagi saya alasan yang jelas! Terang-terangan awak masih cintakan saya, dan saya pun cintakan awak, kenapa kita tak boleh bersama?

Mukhriz : Betul awak nak tahu kenapa?

Medina : Ya…

Jawapan Mukhriz :

  1. Saya tahu mencintai seseorang itu tak mudah, bahkan saya lebih mengerti bagaimana sakitnya dikhianati! Kerana itu saya tak akan mengkhianati isteri saya..
  2. Yang memutuskan memilih dia sebagai pasangan hidup adalah saya, saya jugalah yang mengambil keputusan untuk menikahi dia. Saya sudah berjanji pada diri saya sendiri untuk menumpukan hidup saya pada dia, saya tidak boleh melakukan perkara-perkara yang membuat dia sedih. Apapun masalah yang akan menimpa keluarga kami dimasa hadapan, saya tetap akan berdiri disampingnya dan melindunginya.
  3. Dia sangat mencintai saya, dia sangat polos dan sangat baik. Dia melakukan dan memikirkan segala-galanya untuk saya. Sekarang saya boleh berada di hadapan awak, juga kerana dia yang menyuruh saya menemui awak. Dia tahu saya tak akan tinggalkan dia, sebab tu dia pun setuju untuk bernikah dan menyerahkan sepenuh hidupnya kepada saya. Kehidupan seorang wanita yang sudah menyerahkan diri, sama sekali tidak boleh disia-siakan!

Mukhriz : Faham?

Medina : Ya, faham. Kalau macam tu, kita jadi kawan rapat je, macam mana?

Mukhriz  : Tak perlu, saya tak perlu teman wanita lain lagi selain isteri saya!

Medina : Kenapa?

Jawab Mukhriz lagi..

Pertama, favourite kita tak sama. Saya suka ini, awak suka itu…

Kedua, awak tak kan boleh beri kebahagiaan seperti yang isteri saya sudah berikan.

Ketiga, saya tak ada masa lagi untuk teman awak shopping atau makan, sebab saya akan buat semua tu dengan isteri saya.

Keempat, isteri saya boleh jadi cemburu.

Jadi buat apa berkawan rapat dengan awak?

Perkara yang paling membuat lelaki bangga bukanlah jumlah wanita yang sudah ditidurinya, tetapi kemampuannya untuk memiliki seorang wanita yang bersedia tidur dengannya seumur hidup. Manakala, perkara yang paling membuat wanita bangga bukanlah soal berapa banyak lelaki yang dimilikinya, tetapi berapa banyak wanita yang ditolak oleh pasangannya.

Lelaki seharusnya lebih kebal terhadap godaan, sedangkan wanita pula harus lebih bersabar pada kesepian.