Orang kata kehidupan selepas berkahwin ni akan jadi sedikit suram, senang kata “tak enjoy dah”. Tapi kenapa? Bukan ke kehidupan selepas berumah tangga itu lebih indah daripada segalanya yang ada di dunia ini?

Tetapi selalunya, mana ada selepas puteri-puteri itu semua berkahwin dengan putera idaman mereka, mereka akan kembali berjumpa dengan keluarga mereka. Oh ya, ini menunjukan betapa masa anda untuk diluangkan bersama keluarga akan berkurangan dan harus ditumpu sepenuhnya pada suami tercinta dan keluarga baru yang ingin dibina. Jadi, disini ada beberapa perkara yang mungkin anda mahu pertimbangkan sebelum anda bergelar isteri kepada si dia.


.

Ada pendapatan sendiri yang kukuh

Ini sudah semestinya! Harus diingatkan kepada anak-anak dara yang bakal menjadi isteri tidak lama lagi, anda perlu pastikan yang anda betul-betul miliki kondisi kewangan yang kukuh iaitu dengan mempunyai pendapatan sendiri terlebih dahulu. Janganlah mengharap pada si suami pula nanti. Babak-babak menyayat hati di dalam filem telah banyak menceritakan, sifat seorang lelaki itu kadangnya berubah-ubah dan silalah bersedia daripada segi fizikal dan mental.

Bukan hendak menakutkan anda, tetapi inilah yang dinamakan lumrah kehidupan. Jika apa-apa berlaku dikemudian hari, anda bisa menanggung hidup anda sendiri bersama dengan anak-anak anda. Come on! Buktikan yang anda mampu hidup berdikari, berdiri diatas kaki sendiri tanpa mengharap belas kasih orang.

IKLAN

Cuba tinggal sendirian

Perasaan tinggal sendirian dan tinggal bersama keluarga itu ada bezanya. Sesungguhnya, tinggal bersendirian itu akan lebih mematangkan anda dan menyumbang impak besar secara tidak langsung kepada anda, lebih-lebih lagi jika anda ini adalah bakal pengantin. Ya lah, kalau tinggal bersama ibu bapa ni, semuanya diuruskan dengan rapi, kebajikan anda, keperluan anda, semuanya ditanggung beres oleh kedua orang tua anda. Jadi, sebagai hasilnya, anda cuma goyang kaki bagai puteri raja gitu, tak tahu apa yang berlaku dan apa yang harus dilakukan. Berdikari itu penting. Oleh itu, cubalah belajar hidup dan tinggal sendirian supaya anda lebih bersedia dan tidak digelar “katak dibawah tempurung”.

Nak jadi isteri ni bukan senang, perlu belajar menghadapai situasi-situasi genting. Ambil masa yang ada untuk anda belajar benda-benda baru, seperti belajar resepi masakan yang baru. Nak tambat hati suami perlulah dari seleranya kan? atau apa sahaja perkara yang anda tidak berpeluang untuk lakukan ketika bersama keluarga dahulu.

IKLAN

Betulkan gigi

Rata-rata bakal pengantin, mereka semuanya fikirkan kecantikan penampilan luaran sahaja, fikirkan nak pakai baju gaya apa, nak rekaan pelamin yang bagaimana, nak solekan makeup yang natural sahaja atau glamor…

Pernah ke terfikir nak putihkan gigi, pakai pendakap gigi untuk betulkan gigi anda yang bertindih tu? Kalau ya, buat sekarang! Tak kisahlah jika perlu untuk anda laburkan sejumlah wang sekalipun, asalkan senyuman anda itu nanti dapat menambat hati suami. Para tetamu yang hadir ke majlis resepsi anda pun turut sejuk hati apabila melihat senyuman manis anda!

IKLAN


.

Mendapatkan bentuk badan idaman

Kurus! Siapa tak nak kurus? Bentuk badan yang langsing menjadi idaman setiap wanita. Dipetik dari filem Bride Wars, “You do not alter a Vera to fit you, you alter yourself to fit Vera.”
Sememangnya, bakal pengantin harus tahu mengawal nafsu makan jika anda nak kelihatan cantik di dalam persalinan hari bahagia anda nanti. Ingat, bukan baju anda yang harus dipinda ukurannya tetapi anda sendiri yang harus meminda ukuran badan anda untuk muat di dalam baju pengantin berkenaan. Baiklah, nak kurus bukan hanya untuk hari perkahwinan semata-mata, malah untuk kekal sihat sehingga ke akhir hayat anda. Kita nak guna badan ni lama lagi. Jadi, sayangilah diri dan tubuh anda!

Cantikan kulit muka
Kalau nak jadi pengantin, haruslah mempunyai kulit yang gebu dan mulus agar kelihatan berseri di hari bahagia nanti. Tapi, janganlah anda mengada-ngada cuba makan atau minum produk suplemen yang datangnya entah dari mana. Nanti dah elok-elok muka macam Cinderella tiba-tiba jadi macam ermmm Shrek mungkin? Pastikan produk benar-benar mempunyai kelulusan daripada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Yang paling penting, minum 8 gelas air kosong setiap hari. Itu yang sebaiknya.

Pergi bercuti bersama sahabat baik anda
Ketika kita bujang, sahabat itu seolah nyawa kita. Hidup tanpa kawan-kawan ini bagaikan hidup segan, mati tak mahu. Bosan! Jadi, sebelum anda meninggalkan mereka demi kearah kehidupan berkeluarga dan menjadi seorang isteri yang punya banyak tanggungjawab, ambil lah masa yang terluang untuk anda dan sahabat baik anda pergi bercuti bersama-sama. “Short Getaways” sedikit sebanyak akan mencipta kenangan terindah yang tidak akan dilupakan buat anda dan rakan-rakan! Susah nak dapat peluang begini selepas kahwin nanti. Percayalah.