Dalam kehidupan yang serba moden ini membuatkan pasangan suami isteri terpaksa bekerja demi menampung kos kehidupan yang semakin meningkat. Hinggakan kadangkala si isteri pula yang terpaksa mengeluarkan duit untuk menanggung keluarga.

Bukan tak boleh untuk isteri menampung keluarga tetapi ia merupakan tanggungjawab suami. Isteri hanya membantu mana yang tidak cukup sahaja. Walaupun isteri ikhlas untuk membantu, biarlah suami tunaikan tanggungjawabnya dahulu kerana dikhuatiri suami terlalu selesa dan mula mengabaikan tanggungjawabnya.

Seperti perkongsian oleh Firdaus Shakirin menerusi Facebook, beliau menasihati agar seorang isteri yang bekerjaya agar tidak mengajar diri untuk beli serba serbi dengan duit sendiri dan jangan tanggung segalanya selagi masih mempunyai suami. Jangan bagi suami lupa tanggungjawab dan jangan ajar serta manjakan suami dengan hasil duit isteri.

Jom kita baca perkongsian penuh oleh beliau. Semoga bermanfaat untuk anda di luar sana.

Sekadar menasihati…

Andainya anda seorang isteri yangg bekerjaya, yang ada pendapatan tetap, jangan ajar diri untuk beli serba serbi dengan duit sendiri…barang dapur habis, beli…bil-bil utility, bayar…perbelanjaan anak, minyak kereta, komitmen keluarga, semua ni jangan tanggung segalanya sendiri ketika anda masih lagi ada SUAMI…

Walaupun pendapatan awak lebih tinggi ke atau awak memang ikhlas nak bantu suami, tolong letakkan tanggungjawab tu di tempat yang sepatutnya dahulu…

Apa yang sepatutnya suami bayar, biar dia bayar…apa yang sepatutnya suami tanggung, biar dia tanggung…

IKLAN

Tak cukup, baru awak support…baru tiba saat di mana peranan awak diperlukan…

Nowadays, banyak suami yang diajar untuk menjadi selesa…serba serbi isteri dah setelkan…kesannya ialah, dia ada lebihan duit untuk digunakan ke arah lain, dia akan take for granted akan apa yang dibuat isteri, dan dia juga boleh lupa diri…

Buang mentaliti isteri kena ada duit sendiri supaya senang ank beli apa yg dihajati…

BACA: Setinggi Mana Pun Gaji Isteri, Jangan Sesekali Jatuhkan Martabat Suami

IKLAN

Walaupun ada duit sendiri, tetap mintak duit dari suami untuk apa-apa yang awak nak beli…tetap guna duit suami jika itu sepatutnya ditanggung suami…

Jangan bagi suami lupa tanggungjawab dia, jangan ajar dan manjakan suami dengan duit hasil isteri…

Meringankan beban dan mengambil alih beban maksudnya tak sama...

Dan kepada suami, niat nak menjadikan isteri seorang yg berdikari itu tak salah, tapi fikirlah, sekiranya isteri terlebih berdikari, mampu beli atau buat serba serbi sendiri, maka ketika itu, senang atau tidak untuk kita mengawalnya?

IKLAN

Kehidupan dia tu umpama hidup tanpa suami…kegunaan suami dan sumbangan suami dalam hidupnya mungkin 20 percent sahaja, selebihnya 80 percent adalah dari dirinya semata-mata…

Ada suami atau tidak ada suami, baginya sama…tolong jalankan tanggungjawab dan kewajipan kita ikut kemampuan yang ada…tak cukup, baru mintak pertolongan isteri…

Dan takde isteri dalam dunia ni yang sanggup tengok suami dia susah dan merana…

Buat suami, jangan abaikan tanggungjawab anda terhadap keluarga. Ya, memang isteri akan bantu apa yang patut tetapi anda tidak boleh terlalu selesa kerana itu sebenarnya merupakan tanggungjawab anda. Buat isteri pula, bergantunglah juga pada suami dan jangan terlalu berdikari. Bantulah suami jika suami memerlukan bantuan anda. Kerana wang, ramai pasangan yang berpisah. Jadi, rancang kewangan keluarga anda sebaiknya.

Kredit: Facebook Firdaus Shakirin

 

 

***JOM SERTAI CHANEL TELEGRAM PESONA PENGANTIN DAN DAPATKAN LEBIH BANYAK INFO BERSAMA KAMI. KLIK SAHAJA DI SINI.