Adatlah berumah tangga, awal-awal kahwin semua rasa tak kena. Lelaki ini kongsi, jangan cepat melatah. Hadapi dengan tenang!

 

“Saya penat la asyik gaduh je dengan isteri saya.”

“Saya penat la suami langsung tak faham saya.”

“Saya rasa tak happy pun lepas kahwin.”

IKLAN

***

Ayat-ayat macam ni selalu kita dengar masa awal-awal kahwin. Biasalah tu. Kita kahwin dengan orang yang tak pernah kita kenal pun sebelum ni. Bukan darah daging kita, bukan saudara mara kita. Jadi, untuk mengenali pasangan tu mengambil sedikit masa sebenarnya.

Jangan stress, jangan cepat melatah. Hadapilah semua ini dengan tenang dan sabar. Kebahagiaan hadir bila kita berusaha mencarinya.

IKLAN

Cuba ingat balik. Kita yang pilih pasangan kita. Takde sapa yang paksa kita untuk kahwin dengan dia. Jadi, kita kena kuat dan sabar untuk melayari bahtera rumah tangga dengan insan yang telah kita pilih untuk sehidup semati kerana itulah jodoh Allah untuk kita.

Takde rumah tangga yang bahagia sentiasa. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Bawa berbincang.

Jangan bila ada masalah masing-masing nak tunjuk ego. Tak nak mengalah, tak nak bawa berbincang. Akhir sekali, perpisahan menjadi keputusannya. Sedangkan masalah yang dihadapi tu boleh diselesaikan jika dibincangkan bersama.

IKLAN

Kita tak akan dapat lihat pelangi jika tanpa diuji dengan hujan kan. Mungkin ada hikmah di sebalik ujian dan cabaran yang korang sedang hadapi tu.

Manusia mungkin boleh berubah. Bersabarlah sikit dan mungkin korang akan lebih bahagia selepas ini. Kah!

[ASY]

#AmirSyahir