Bahan-bahan pun cuma yang asas jadi dapatlah berjimat sementara menunggu tamatnya waktu darurat yang melanda.

Dan yang paling best, bukan telur hancur seperti resipi lain, sebaliknya telur kuning dibiarkan kekal dalam sampul bersama adunan sambal kering. Bila nak makan, baru pecahkan di atas nasi. Nikmat apa lagi yang engkau dustakan.


TELUR SAMBAL CILI KERING

Ini menu kander tengah hari ni. Layan makan dengan nasik putih je.

Telur sambal cili kering. Perah limau, daun bawang, bawang goreng. Lepas tu renjis kicap kat nasik. Telur kuning cair²…
Ya Allah sedappp…

IKLAN

Nah resepi, share ramai² ye supaye orang lain pun boleh masak bawak bekal! Penat masak ni

Mula-mula goreng cili kering sehingga sedikit garing. Nak rebus dulu pun boleh tapi kalau tak rebus pun boleh. Basuh dan bilas dan terus goreng pun tak ada masalah tapi keringkan dahulu, kalau tak nanti minyak meletup depan muka.

Lepas tu terus goreng ikan bilis dan bawang putih sehingga garing.

Ni garing. Bukan hangus…

IKLAN

Bila ikan bilis dah siap digoreng. Masukkan semua bahan goreng tadi ke dalam lesung batu dan tumbuk.

Tumbuk kasar dan jangan halus sangat.

Tumis sesudu sos tiram. Kalau tiada pun tak apa.

IKLAN

Selepas itu masukkan balik bahan yang ditumbuk tu, masukkan garam dan gula ikut kesesuaian. Sebab kander gula cili kering yang menggerutu, pedas maut. Jadi lebihkan gula sikit.

Masukkan tiga biji telur. Bila dah masukkan, telur akan mula memasak, jadi kaiskan yang putih kerana mahu bahagian kuning separuh cair. Hehe…termiss gambar masukkan telur. Ni gambar selepas 3-4minit.

Tarik perlahan-lahan putih telur yang sudah masak. Hehe hati-hati jaga kuning tu macam jaga baby tau! Pecah dia, ceraaahhh masa depannn

Akhir sekali bila kuning telur sudah mencapai tahap piawaian, angkat dan letak atas telur putih yang di angkat awal tadi.

Sumber : Wan Luqman