5 best places to experience fall in New York State (64)

Salah satu mimpi ngeri buat para ibu adalah proses selepas bersalin. Bukan kerana sakitnya bersalin akan tetapi stres memikirkan cara untuk menurunkan berat badan. Tak kisah lah bersalin normal atau cesarean, keduanya tetap akan mengalami masalah berat badan meningkat dan bentuk badan agak berisi.

Rata-rata wanita melayu mengalami masalah sebegini da nada yang mengambil masa agak lama untuk kembali ke bentuk badan yang asal. Gara-gara tak tahu cara yang betul. Memang untuk cantik perlukan peng0rbanan dan amat sukar untuk dibuat. Bak kata orang nak cantik mesti rasa sakltnya.

Apa yang saklt dimaksudkan tu? Yela kena berpantang dengan betul, makan makanan terkawal, lakukan senaman dan banyak lagi. Tapi lain pula yang dikongsikan oleh si ibu cantik ini. Dikenali sebagai Sahira Lim di laman Facebooknya, ada berkongsikan amalan berpantangnya sehingga berat dari 83kg dahulu turun ke 43kg hanya dalam masa 44 hari.

Wow!! Apa yang dipraktiknya ini sangat sesuai bagi yang bersalin secara cesarean dan tak dapat nak pakai bengkung.

Di bawah adalah kisah perkongsiannya:

Haa meh mama syaurah pulak nak share cara mama Syaurah berpantang dari berat 83kg-43kg dalam tempoh berpantang dan memang terbaik untuk wanita yang bersalin secara ceaser amalkan.

Untuk anda kembali ramping, perut kemas, pinggang ramping, dalaman cun melecun, anak bebas kuning, mama tidak sembeIit . Luka baik cun punya dalam tempoh 44 hari berpantang!

1. AMALAN SEPANJANG TEMPOH BERPANTANG

Sepanjang tempoh anda berpantang. Sila lakukan perkara penting yang akan beri kesan jangka panjang dan untuk seumur hidup anda!

Ikat rambut dan sanggul tinggi-tinggi ketat biar naik atas kepala.
Berpilis dan berparam pada dahi dan badan untuk buang segala kek0toran dalaman dan mengelakkan anda pening , mlgrain dan paling teruk meroyan.
Sila jauhkan diri anda dari kipas dan aircond selama 44 hari ( minimumkan ).
Memakai baju panas dan stoking tebal sampai ke betis itu wajib!
Sila minum air kopi sekali sehari.
Air kosong 1 gelas sehari ( yang ni mmg amalan Ira yang lain tak perlu k3cam nak ikut atau tidak. Kalau tak nak tak perlu, ikut keperluan badan masing-masing).
Balance minum air akar traditional, ini untuk memastikan segala d@rah kotor, apa-apa yang tertinggal terutama d@rah bantal keluar dengan mudah dan memastikan dalaman kembali grip dan sihat semula.
Dengan pengamalan air akar traditional ni seminggu je boleh keluar habis kek0toran dalam tu. Ira amalkan (teh herba) yang memang hilangkan dahaga, sejukkan badan, susu badan memang banyak dan tiada masalah sembeIit yang penting perut cepat je kempis dan Ira dulu 4 d@rah bantal besar penvmbuk keluar dari bawah.
Sila makan makanan rebus dan bakar sahaja! Minyak-minyak ni tak elok utk r@him , miss v dan badan kita yang sedang kembang disebabkan urat-urat yang putus selepas bersalin.
Lebihkan air oren sunquick / buah oren sunkist dan elakkan makan semua buahan lain. Sunquick sahaja ya untuk mempercepatkan proses penyembuhan (ini Dr. yang pesan ya tapi mmg berkesan).
Bagi ibu yang alami sembeIit sila dapatkan ub@t cair n@jis di hospital swasta. Kita bagi pendapat berdasarkan pengalaman ya tapi dapatkan nasihat dari yang pakar dulu.
Jauhkan diri anda dari suami dan elakkan perasaan “h0rny” kerana itu akan menyebabkan sistem badan jadi tidak terkawal dan potensi untuk mer0yan dan b3ntan itu tinggi.
Elakkan makan makanan sejuk dan lauk pauk yang berat. Untuk mengelakkan badan naik secara mendadak dan akan susah kurus.
Makan nasi 2 kali sahaja jangan tambah! Lauk banyak tak pe janji nasi sikit.
Balance makan biskut cracker kosong ! Jangan ada tambahan gula okay! Nak gula minum dalam air sunquick korang tu je ( ini pantang ira, pantang korang, buat cara korang ye ).
Jauhkan diri anda dari terkena angin luar ( berjalan di dalam rumah sahaja ) hal ini utk memastikan badan anda tidak dimasuki oleh angin (bahasa kampungnya) disebabkan bulu roma yang sedang terbuka luas selepas bersalin.
Elakkan melakukan sebarang aktiviti yang melibatkan tenaga perut supaya perut anda tidak akan menggeleber dan tidak tegang sampai bila-bila.
Urusan anak serahkan pada famili. Banyakkan rehat dan bertungku pada bahagian badan yang lain kecuali di bahagian jahitan sahaja.

2. ELAK PERBUATAN YANG MENGUNDANG BENTAN

Dalam erti kata lain perbuatan yang boleh sebabkan badan masuk angin / badan kembang / badan sentiasa saklt. Perkara ini ibu jangan buat lagi.

Jangan menyapu / vacuum.
Jangan basuh pinggan.
Jangan sidai baju.
Jangan angkat bath tub anak.
Jangan kemas rumah.
Jangan langgar pantang makan minum.
Jauhkan diri anda dari suami selama tempoh 44 hari.
Jangan dukung anak kecil atau kucing.
Jangan tidur dalam keadaan leher dan rambut terdedah dengan angin atau aircond dengan sengaja.
Berbengkung selepas setahun bersalin.
Amalkan jamu selepas kuning anak turun sahaja.
Amalkan herba kayu untuk mendapatkan perut yang tegang kemas dan badan yang lebih menarik selepas bersalin.

Ini tip berpantang keturunan Ira, keturunan Ira umur 60 muka nampak muda remaja, semua sihat bebas penyaklt, kulit tegang, badan ramping dan sihat walaupun dah tua.

Alhamdulillah anak dah berusia 2 tahun 1 bulan Ira masih mampu fully bf tanpa miss sehari pun .

Ini tips berpantang ira! Boleh amalkan. Nak share pun boleh!

Bagi yang dah terlepas pantang ni anak baru nanti mulakan semula in sha Allah badan luaran dan dalaman boleh kembali muda remaja semula! Goodluck!

Natijahnya untuk memiliki sesuatu yang indah dan cantik perlu melalui fasa yang memeritkan. Banyak perkara para ibu perlu tahu dan belajar untuk memastikan badan kembali tip top. Semoga perkongsian ini sedikit sebanyak membuka mata dalam menjaga kepentingan berpantang selepas bersalin.

Sumber: Facebook Sahira Lim via Meecks