Perkahwinan di dalam Islam itu mudah, tetapi adat yang menyusahkan. Tidak guna perkahwinan yang mahal jika selepas periuk belanga telangkup semula, hutang mula mahu dibayar.

Tak guna belanja perkahwinan mahal jika masa mengumpul terlalu lama dan bukan sekadar duit berjaya dikumpul, dosa juga makin lama makin terkumpul. Mula-mula dosa kering lama-lama jadi dosa basah.

Cuba tengok cara lelaki bernama Naqib Fahmy, hanya bermodalkan wang hantaran RM1000 dan mas kahwin RM113.00 tanpa perkahwinan yang mengikut adat mampu mudahkan urusan pernikahannya. Naqib juga kongsikan 4 panduan buat pasangan yang bakal berkahwin.

IKLAN

*****************************************************************

Buat Majlis Ikut Kemampuan Bukan Ikut Adat

Alhamdulillah sebuah perkahwinan dengan Maskahwin sebanyak RM113.00 dan hantaran sebanyak RM1000.00 tanpa dulang hantaran, tanpa pelamin tanpa majlis makan yang membazir. Buat majlis makan sekadar yang mampu ??.

 

Baju kahwin ,saya pakai jubah masa belajar kat pondok ,buat 4 tahun lalu tapi sebab masih elok saya pakai jerlah…hiiii baju isteri pun pakai baju yang ada…kain tudung jer beli.

 

Masa nak minta dengan ayah dia…saya bagitahu “pok cik …saya ni baru balik kampung …kerja pon tak ada lagi…sekarang ni buatlah bisnes takaful tapi taklah besar mana gaji sekadar cukup makan nak lebih-lebih amber tak mampu”

 

Ayah dia jawab “tak per …menantu-menantu pok cik yang lain pun masa kahwin tak kerja juga …lepas kahwin semua dapat kerja”

 

Alhamdulillah mujur gok yer faham hiiii

…………………………………………………………………………………………………………………….

Sahabat-sahabat doakan semoga Hubungan ini diredhai Allah

IKLAN

Semoga apa yang dishare dibawah dapat jadi “guide” untuk pasangan yang bakal berkahwin

IKLAN

1. Kalau rasa wanita itu sesuai dijadikan isteri bagitahu kepada walinya kalau wali tidak setuju cubalah lagi tapi dalam masa yang sama minta dengan Allah agar Allah permudahkan urusan ……

 

Jangan tinggal untuk solat istiqarah …berapa kali?? buatlah banyak kali sebab doa itu juga satu amal yang mendatangkan pahala…jangan kita ingat hari ini doa…esok terus Allah tunaikan.

 

2. Kalau Wali perempuan tak bagi juga jangan tunggu lama-lama …jangn takut untuk move on …anggap sahaja tak ada jodoh mungkin kita rasa dia terbaik untuk kita…tapi Allah know best…

 

3. Bila wali dah setuju buatlah secepat mungkin pernikahan…jangan bertangguh …bertunang tak perlu lama-lama nanti makin banyak ujian (saya yang bertunang sekejap pun rasa ujian tu)

 

4. Lelaki kena main peranan sebagai bakal ketua keluarga…kita kena buat keputusan dan mengaturkan bagaimana perkahwinan itu nak dilangsungkan….kalau majlis pernikahan pun kita dah gagal nak atur dan terpaksa ikut telunjuk orang sehingga perkara yang dilarang agama pun terpaksa ikut bagaimana akan datang??? fikirkan

…………………………………………………………………………………………………………………………..

Semoga coretan ringkas ni dapat jadi sikit sebanyak pedoman untuk mereka yang bakal bergelar suami isteri.

 

Terima kasih kepada Umi abah dan sedara mara termasuklah family isteri terutama bapa dan ibu mertua serta abang-abang dan kakak ipar kerana mempermudahkan urusan kami berdua.

 

Sekian

Sumber: Naqib Fahmy