Bila nampak harga emas turun, berpusu-pusu pelanggan masuk untuk membeli. Tak kurang juga bakal pengantin yang inginkan perhiasan emas menjadi hantaran. Tetapi, ada triknya juga untuk membeli barang kemas agar berbaloi dengan harga di bayar.

 

 

Mana-mana kedai emas sekarang ni penuh dengan pelanggan. Tak cukup beratur di dalam kedai, di luar kedai sudah tersusun kerusi untuk pelanggan menunggu. Macam nak masuk kedai makan pula. Tetapi adakah anda membeli emas hanya bersandarkan harga semasa yang dipromosikan?

 

Melalui perkongsian SyaQiela Fendy, membeli emas juga perlu ada ilmu. Bagus betul perkongsian ini kerana sekurang-kurangnya kita akan buat kiraan Matematik. Tak susah pun.

 

Menurut SyaQila, sebelum ini dia juga tidak ambil peduli tentang harga dan kiraan jual beli emas. Disebabkan ingin membantu seseorang membeli emas, akhirnya di amula pandai membuat kira-kira untuk membeli emas.

 

“Tadi dapat kesempatan tolong orang belikan emas kat satu kedai di kawasan Klang.
Kedai yang selalu penuh sebab harga semasa dia murah dari kedai lain. So terasa nak main kira-kira hari ni. Betul ke murah sangat kedai ni? Dan balik dari kedai tu sempat juga singgah kedai emas yang berdekatan dengan rumah semata-mata untuk bezakan harga.

Mari kita mula mengira guys..

IKLAN

-Kedai A harga Rm225/gm
-Kedai B harga Rm238/gm

 

Nampak? Korang mesti la pergi kedai A kan? Aku beli tadi Gelang Tangan Gajah berat 15gm. Bila staff kira-kira tadi selepas aku nego nego nego dan nego dapat total Rm4050.”

 

Tidak habis di situ, SyaQiela berkunjung ke kedai emas lain untuk membuat perbandingan. Apabila ditanya tentang harga semasa, staf beritahu RM238/gm.

 

Yelah, tadi RM225 je kan… Jauh kan beza. Takpa, kita teruskan misi. Maka di sini adalah huraiannya.

 

IKLAN

Jom mengira!

Kiraan kedai A :-
Harga semasa Rm225/gm
Total harga yang diberi untuk gelang seberat 15gm selepas nego adalah Rm4050

15gm x Rm225 = Rm3375 (harga asal per gm)

Rm4050 – Rm3375 = Rm675 (harga upah barang)

Kedai A upah untuk seutas gelang 15gm adalah Rm675. Anda rasa murah ke mahal?
Meh check kedai B pulakk.

Kiraan Kedai B :-
Harga semasa Rm238/gm
Total harga yang diberi untuk gelang seberat 15gm selepas nego adalah Rm3800

15gm x Rm238 = Rm3570 (harga asal per gm)

IKLAN

Rm3800 – Rm3570 = Rm230 (harga upah barang)

Kedai B upah untuk seutas gelang 15gm adalah Rm230.

Kedai A Rm4050 (harga semasa Rm225/gm)
Kedai B Rm3800 (harga semasa Rm238/gm)

Harga upah boleh dirunding

Apa yang penting di sini adalah HARGA UPAH BARANG KEMAS.

Utk 15gm gelang tu harga upah sahaja bermula dari Rm100 hingga ke Rm900 lebih dan sebagai pelanggan, anda BOLEH menurunkan harga upah mengikut persetujuan kedai.

Jadi.. Nak beli emas lepas ni jangan terlalu pandang pada harga per gram. Ambil tahu pasal harga upah. (Upah berbeza ikut jenis dan design emas ye)

Tak semestinya kedai A harga gram lagi murah dari kedai B bermakna barang kedai A murah! Masuk dulu buat kira kira.”

Kredit: Facebook SyaQiela Fendy

 

***JOM SERTAI CHANEL TELEGRAM PESONA PENGANTIN DAN DAPATKAN LEBIH BANYAK INFO BERSAMA KAMI. KLIK SAHAJA DI SINI.