Bertuahnya dapat jadi menantu kesayangan. Bukan senang nak ‘beli jiwa’ mereka lebih-lebih lagi ibu mentua, kan? Isteri kepada penyanyi dan guru vokal terkenal, Mark Adam ini boleh dianggap wanita paling bertuah kerana bukan saja disayangi ibu mentua bahkan seluruh ahli keluarga Mark Adam. Alhamdulillah, rezeki!

Norazah Redzuan dan ibu mentuanya, Florenda Macaraig Echivarre yang berasal dari Filipina dilihat sangat akrab walau berbeza agama dan budaya.

“Mula-mula kahwin dengan Mark, kekok jugalah nak berbual dengan ibu mentua yang tak fasih berbahasa Inggeris. Nasib baiklah saya boleh bertutur dalam bahasa mereka. Itu yang kami mudah mesra.

Kalau balik ke Filipina, layanan yang diberikan ibu mentua sangat baik. Saya dimanjakan seperti anaknya sendiri. Pagi-pagi ibu mentua dah siapkan sarapan termasuk membasuh pakaian saya walau saya tak pernah minta pun. Semuanya dia buat sendiri.

Mark Adam bersama isteri dan ibunya.

Masakan mak mentua yang paling saya suka ialah udang masak bawang putih. Seterusnya Chicken Adubo, kalau di sini kita panggil ayam masak kicap. Ada juga menu singgang, rasa dan cara masaknya lebih kurang sama macam kita.

IKLAN

Lagi satu, terung yang dibakar atas api kemudian disiat kulitnya. Isi terung dicelup ke dalam telur lalu digoreng. Nampak simple tapi rasanya sangat sedap!”

UBAH NASIB KELUARGA MERTUA

Memiliki seorang isteri yang baik dan berhati mulia menjadikan Mark Adam antara lelaki paling bertuah. Selain berjaya membawa nama Mark Adam sebaris dengan artis-artis terkenal tanahair ramai tidak tahu selama ini Ezan telah banyak membantu keluarga Mark keluar dari belenggu kemiskinan. Kini mereka hidup selesa berkat rezeki yang dikongsi bersama.

IKLAN

Itulah istimewanya Ezan yang bukan saja sanggup melalui saat susah senang bersama Mark malah turut memuliakan ibu dan keluarga mentuanya sama seperti keluarga sendiri.

“Sebab utama saya nak sangat bantu keluarga Mark ialah dari diri saya sendiri. Waktu pertama kali ke Filipina saya lihat kehidupan keluarga Mark sangat daif. Ahli keluarganya ramai, rumah pula sempit.

IKLAN

Makan nasi hanya berlaukkan ikan masin. Seumur hidup mereka tak pernah merasa tidur di katil, hanya beralaskan tilam nipis. Saya rasa sangat sebak dan terfikir kenapa macam tu sekali keadaannya. Ia buat saya insaf. Bermula saat tu saya niat untuk bantu keluarga Mark.

Saya dan Mark mencari rumah lain yang lebih besar dan selesa buat keluarganya. Walaupun cuma rumah sewa tapi selesa. Saya belikan katil, sofa, barang makanan dan sebagainya. Pun begitu, mereka tak pernah merungut. Sebaliknya tetap gembira dan bahagia seperti tiada masalah.

Kediaman keluarga Mark Adam di Filipina. Tenang je tengok.

Saya tahu Mark bekerja keras selama ni pun kerana mahu mengubah nasib keluarga agar menjadi lebih baik seperti mana hasrat bapanya sebelum meninggal dunia.”

Kredit Foto: Instagram Ezan Marzan Echivarre