Post ini aku tulis on behalf follower aku yang ada PM aku…dia minta aku tulis / bagi nasihat sebab follower aku ramai..aku tunaikan, dengan harapan ini membantu kita semua dalam memahami & mengamalkan POLIGAMI.

PM dia tentang dia memendam rasa pada ayahnya, yang bertahun-tahun abaikan tanggungjawab nafkah kepada anak anaknya, tapi dalam masa yang sama, ayahnya berkahwin sampai 3. Dia sebagai anak sulunglah yang terpaksa berkorban banyak untuk menyara adik-adiknya, sebab mak ayahnya tak berduit. Nasib adik beradik tirinya aku tak tanya pula.

IKLAN

Jadi nasihat aku:

1- Jangan busukkan amalan poligami kalau tak mampu. Poligami memang indah. Tanyalah mana-mana lelaki normal, siapa tak suka ada 2, 3 isteri. Ini fitrah manusia. Di syurga pun Allah sediakan selain isteri, ada juga bidadari.

IKLAN

Tapi kalau tak mampu nak sediakan nafkah, janganlah berpoligami. Orang perempuan ni fobia / anti poligami sebab tindakan lelaki lelaki yang amalkan poligami yang tak ikut cara yg betul.

2- Kalau suami tak sediakan nafkah yang basic macam keperluan makan minum, pendidikan anak anak, si isteri sila mengadu ke pejabat agama. Jangan mengadu kat FB aja atau kat IIUM Confession. Netizen yang baca kisah anda ramai yg simpati, tapi dalam masa yang sama ramai jugak yang mengeji. So jangan buka pekung di dada. Minta bantuan dari pihak yg ada autoriti.

IKLAN

3- Poligami tak akan terjadi hanya sebab tindakan sebelah pihak. Poligami terbentuk bila ada wanita yang sanggup jadi isteri kepada suami orang lain. Maka jangan hanya pandang lelaki sahaja salah dalam isu poligami yg bermasalah. Maka sebelum kahwin, selidik betul betul bakal suami anda tu solo ke suami dan bapak orang. Dan kalau dah tahu status memang nak kahwin suami orang, janganlah sorok sorok. Bersemuka dengan bakal madu.

SUMBER : FACEBOOK Khairul Faizie