Isu suami isteri berebut atau bergilir-gilir pulang ke kampung halaman di musim cuti sekolah ataupun cuti panjang sebenarnya tidak timbul dalam Islam. Ini kerana segala keputusan terletak pada tangan suami sebagai ketua dan pemimpin dalam keluarga, manakala isteri pula wajib menurut apa sahaja keputusan suami.

Bagaimanapun, Islam itu tidaklah menzalimi golongan isteri kerana suami masih boleh bertoleransi atas keputusannya itu. Namun suami harus peka dengan situasi dan keadaan isteri. Janganlah terburu-buru atau terus memaksa isteri bersiap untuk baklik ke kampung. Pak Utih ajar suami cara pikat isteri dengan perancangan yang baik.

“JOM SIAP BALIK KAMPONG”. Isteri, “Uhhh!!!!”

IKLAN

Wahai suami, jika perasaan dan hatimu pada masa itu terasa sangat nak balik kampong kerana rindu pada ibu dan ayah, jangan terburu-buru suruh isteri bersiap.

Kalau suami ajak isteri last minit pergi shopping, ok je dia. Janji Abang bayar semua.

Kalau suami tetiba je ajak isteri tengok wayang, tidak masalah bagi dia. Pakai baju tidur pun dia boleh pergi.

Ini nak balik ke rumah mertuanya. Nak berjumpa dengan ibu mertuanya.
Orang yang dia berkongsi kasih sayang suaminya.
Orang yang rasa curiga sama ada anak lelaki ini bahagia atau tidak hidup dengannya.
Orang yang sentiasa jeling-jeling kat dia semasa dia memakai pakaian atau asesori baru kat tangan dan leher.

Mestilah ada perancangan yang rapi sebagaimana pihak Jabatannya menjemput VVIP datang merasmikan Majlis Tahunan Jabatannya. Nanti jatuhlah maruah dan standard Jabatan jika sambutan ada cacat celanya.

Orang lelaki ni, bila terasa nak balik je.. Terus ajak balik. Sabarrrrr.

  1. Sebaik2nya buat perancangan tahunan. Bila nak balik ke kampung. Agar isteri tadi boleh buat persiapan awal.
  2. Persiapan yang perlu dia buat itu mengambil masa paling minimum 1 minggu. Dia bukan saja bincang dengan suami, tetapi akan juga mendapatkan pandangan daripada kawan-kawan sepejabatnya dan ada juga minta komen daripada kawan-kawan FBnya.
  3. Isteri kena fikirkan, bagaimana keadaan rumah ini untuk ditinggalkan selama 2 hari. Apa bekalan yang mesti dibawa dalam perjalanan terutama yang ada anak. Apa hadiah nak diberikan sebagai buah tangan kepada ibu dan ayah. Apa peralatan yang perlu dibawa yang tiada di dalam bilik di rumah di kampong itu. Apa cara yang perlu dilayan ibu dan ayah mertua selama dua hari itu nanti. Apa pakaian yang perlu dia pakaian selama 2 hari nanti. Macam-macam lagi hingga tak habis kertas ini jika nak difikirkan.

Oleh itu, nak ajak isteri pulang ke kampong rumah suami. Mesti dapatkan restu isteri dahulu.

Selamat bersyura suami isteri…….. Pak Utih.