Bunga semestinya menjadi antara elemen terpenting dalam menceriakan majlis perkahwinan tidak kira sebagai hiasan pelamin, gubahan hantaran, dekorasi meja pengantin ataupun bunga tangan. Tanpa kehadiran bunga pasti sesebuah majlis perkahwinan itu akan hilang serinya.
Adalah penting untuk anda mengetahui jenis-jenis bunga yang popular agar majlis perkahwinan yang bakal berlangsung nanti tampak lebih gemilang, romantis dan penuh berseri.
1. Ros
Bunga ros sememangnya menjadi pilihan dan kegemaran ramai mempelai kerana ia mampu menaikkan aura romantis dalam sesebuah majlis perkahwinan. Apatah lagi variasi warna dan haruman yang dimiliki mencipta aura memukau saat melangsung hari bahagia.
2. Tulip
Tulip yang terkenal di negara Belanda ini sesuai dijadikan bunga tangan hinggalah pada dekorasi meja pengantin. Kepelbagaian warna memberi banyak pilihan untuk anda sesuaikan dengan tema perkahwinan.
3. Lili
Bunga lili bukanlah bunga sembarangan kerana ia termasuk dalam kategori bunga indah yang sesuai diberikan kepada insan teristimewa. Walaupun nampak ringkas namun bunga ini tetap ada kelasnya yang tersendiri. Ia mampu mencipta momen terindah untuk hari bahagia. Gunakan bunga lili daripada rona putih atau krim untuk menghasilkan aura seri yang tiada tara.
IKLAN
4. Hydrangea
Bunga yang berasal dari Jepun ini turut dikenali dengan nama tempatannya sebagai Bunga Tiga Bulan atau Bunga Siti Zubaidah. Ada juga yang menggelarnya sebagai Bigleaf Hydrangea, French Hydrangea, Lacecap Hydrangea, Mophead Hydrangea, Penny Mac dan Hortensia. Seleksi warnanya memberi ilham kelembutan dalam dekorasi yang ditampilkan. Ia juga membawa perlambangan warna yang tersendiri selain popular dijadikan sebagai bunga gubahan hantaran.
5. Peony
Bunga yang agak besar mekarnya ini membuatkan hiasan tampak lebih cantik dan penuh. Ia juga sesuai digandingkan dengan mana-mana bunga kerana memiliki kepelbagaian warna yang boleh menyerikan majlis hari bahagia.
6. Gradenia
Bunga yang mengeluarkan haruman yang agak kuat ini sesuai jika dijadikan sebagai hiasan untuk aksesori rambut mempelai. Tentu sahaja mencipta kelainan pada dandanan si ratu sehari.
IKLAN
7. Orkid
Dengan fizikalnya yang eksotik, sifat bunga orkid menggambarkan sesuatu yang unik. Keindahannya juga tidak dapat disangkal dan sesuai dijadikan bunga hiasan untuk gubahan hantaran.
8. Stephanotis
Bunga yang berbentuk bintang ini merupakan salah satu pilihan yang classy untuk dijadikan sebagai bunga tangan mempelai. Warna putih yang dimiliki oleh bunga ini melahirkan rasa suci.
IKLAN
9. Baby Breath
Bunga klasik yang kebiasaannya dipakai sebagai korsaj ini melambangkan ketulusan dan kebahagiaan. Penggubah bunga sering menggunakan bunga jenis ini bersama bunga ros sebagai simbol cinta yang agung. Ia memiliki dua warna iaitu putih dan merah jambu serta sering digunakan dalam hiasan bunga untuk majlis akad nikah.
10. Carnation
Merupakan bunga yang paling dikenali di seluruh dunia dan melambangkan penghargaan. Ia ada dalam pelbagai warna dan menjadi simbolik kepada tarikan cinta.
11. Gerbera Daisies
Mempunyai pelbagai warna yang menonjol, ia dikenali dengan saiz dan kuntumannya yang menawan. Ia juga menjadi bunga kegemaran bagi menggambarkan perasaan ceria.
12. Kekwa / Chrysanthemum
Disebabkan oleh sifatnya yang tahan lasak dan memiliki variasi warna, bunga ini menjadi pilihan pasangan mempelai untuk mengabadikannya dalam majlis perkahwinan.
Lubuk konten untuk inspirasi bakal – bakal pengantin. Pengantin kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Buat yang merancang kahwin dalam masa terdekat atau sebaliknya, tentu banyak perkara yang bermain dalam fikiran. Perkara pertama, sudah pasti yang mana perlu kita mulakan dahulu. Lagi-lagi berkenaan dokumen dan prosedur yang melibatkan jabatan-jabatan atau sektor yang berkenaan.
Tapi jangan risau kerana perkongsian oleh pemilik Facebook Nur Madihah ini mungkin akan memudahkan urusan anda sedikit sebanyak.
Assalamualaikum semua!~
Harini mood rajin sikit nak share pasal panduan kepada para bakal pengantin dalam menghantar borang kahwin. Haa. Disebabkan saya pernah berpraktikal di Pejabat Agama & tiap hari dok handle borang kawen pastu akhir-akhir ni ramai sangat kawan-kawan dok tanya prosedur kahwin, elok lah kiranya saya tulis teros kat FB kot? Senang sikit satu dunia semua tau haha. ? ? ? Sebenarnya senang ja, tak susah mana pun. ?
1) Ok first sekali. Bukak website Sistem Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia iaitu www.sppim.gov.my.
-Ok then, klik kat Benar Nikah Online (Kebenaran Nikah) dan isi maklumat diri sendiri & pasangan. -Dah siap isi, simpan nombor rujukan permohonan yang diberikan dari website tu. -Nombor tu penting sebab nak guna setiap kali log in. -Borang boleh dikemaskini dan di-edit selagi belum diproses oleh pejabat agama. -Oh ya, untuk makluman semua, permohonan kebenaran nikah secara online setakat 2017 ini meliputi Negeri Sembilan, Melaka, Perlis, Kedah, Perak dan Wilayah Persekutuan sahaja. Bagi negeri-negeri yang tak disebutkan tu, bolehlah terus memohon secara manual di Pejabat Agama Islam daerah masing-masing ya! ☺
2) Check pasangan lelaki tinggal di daerah mana.
-Kalau daerah sama dengan perempuan, bakal pengantin lelaki & perempuan kena hantar borang nikah online tadi tu ke pejabat agama dalam tempoh 30hari/sebulan sebelum tarikh akad nikah.
-Tapi kalau daerah/negeri lelaki berbeza dgn perempuan, bakal pengantin lelaki kena hantar borang tu ke pejabat agama dalam tempoh 90 hari/3 bulan sebelum tarikh akad nikah.
3) Hantar borang.
– Sebelum hantar borang, pastikan borang dah ditandatangan oleh imam masjid kariah dan ada cop. – Then bawa juga beberapa dokumen lain ke pejabat agama beserta dengan borang online yang dah disahkan tadi. -Boleh rujuk gambar kat bawah. ? -Kalau di negeri Kedah ni, pasangan kena baca ikrar. Negeri lain taktau la camna. -Dah settle, kena bayar RM15 (seorang) utk mohon borang kebenaran berkahwin. Kalau 2 orang iaitu kalau SAMA daerah kena bayar RM30 lah, pehe dok? ? – Borang kebenaran berkahwin selalunya siap dalam masa seminggu, bergantung kepada pejabat agama negeri masing2.
4) Bagi borang kebenaran kepada pihak perempuan.
– Selepas seminggu, boleh mintak tolong mak/ayah pihak lelaki ambil kan borang tersebut dan bagi kepada pihak perempuan. ? ? ini kalau daerah/ negeri lelaki yang BERBEZA dengan pihak perempuan.
– Tapi kalau daerah/negeri yang SAMA dgn pihak perempuan, terus bagi kepada imam masjid kariah untuk akad nikah.
5) Ok. So berbalik kepada tadi, bagi pasangan yang BERBEZA daerah, pihak perempuan perlu bawak borang-borang lelaki yang dah disahkan oleh pejabat agama tadi ke pejabat agama daerah perempuan dalam tempoh sebulan sebelum akad nikah.
– Then lepas seminggu, pejabat agama bagi borang kebenaran nikah kat pihak perempuan. – Pastu bawak pulak borang tu kepada imam masjid kariah untuk akad nikah. – Ok nak selesai dahhh, ciked lagiii ? ?
6) Akad nikah.
– Masa akad nikah, tok kadi/tok imam akan bagi surat nikah sementara. – Pasangan wajib check maklumat macam nama, IC dalam surat tu betul/tak. (Ini PENTING sebab maklumat tu akan digunakan untuk buat sijil nikah pulak) – Then bawak surat nikah sementara tu ke pejabat agama DAERAH PEREMPUAN untuk buat sijil nikah. -Kenapa mesti daerah perempuan? Sebab ikut tempat akad nikah ?
7) Proses utk mohon sijil nikah.
– Bawak surat nikah sementara (asal + salinan) – IC sendiri, IC pasangan & IC wali – Bayar RM20 untuk sijil nikah. – Tunggu sebulan, then boleh ambil sijil. (Bergantung kepada negeri masing2 ada yang tak sampai sebulan pun sijil dah siap ☺) – Pastu fotostat sijil nikah tadi, lipat dan simpan dalam dompet. -Yang sijil nikah asal tu just simpan ja dalam file. – PENTING! Sebab takut satgi kena serbu dengan pegawai agama haha. Kot2 la depa ingat kita tak kawen lagiii~ hihi so bila kena serbu, tunjuk ja bukti sijil nikah tu! 😀
8) Proses untuk mohon kad kahwin. – Dah dapat sijil tu, better buat kad kahwin pulak. – Perlu bayar RM40 untuk sepasang pasangan. – Nanti pejabat agama akan bagi checklist dokumen apa yang perlu dibawa untuk mohon kad kahwin.
DAH SELESAI YEAY! ? HIHI ALHAMDULILLAH. Itu jee. ? Nampak rumit ke? Pening ke? Lek lek. Simple ja sebenarnya benda ni. Saya dulu masa praktikal tu sampai kena buat notes tempek kat dinding kaunter tu untuk nak ingat hahaha. Nak dekat sebulan baru ingat proses ni adoyai. ?
**Apapun sistem ini dari segi jumlah bayaran dan lain-lain ialah berdasarkan waktu saya praktikal pada tahun lalu iaitu tahun 2016. Tahun ni mungkin sistem dah update, jadi mungkin ada sedikit perubahan. Korang juga boleh refer & call pejabat agama dulu ya untuk dapatkan lebih kepastian ☺ sebab sistem di setiap pejabat agama ni berbeza mengikut negeri ?
So boleh terus klik kat v atas kanan tu & tekan saved ya! Dah save, bila-bila masa ja uolls boleh baca ?
Okay so….Selamat Berkahwin Uolls! ? Haha.
Lubuk konten untuk inspirasi bakal – bakal pengantin. Pengantin kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Ramai lelaki diluar sana suka pada wanita yang bertubuh genit atau rendah. Jadi buat anda yang boleh dikatakan kecil dan comel ni, jom lihat sebab utama lelaki suka pada wanita yang lebih rendah.
1. Tetap comel
Tak dinafikan wanita rendah ini comel dan kelihatan awet muda. Walaupun umur dah masuk 30an tetap nampak seperti sweet 18.
2. Mudah nak pilih pakaian
Sangat senang untuk dapatkan saiz baju atau seluar dan pakaian lain termasuk kasut sebab saiz mereka sentiasa ada. Silap-silap boleh ‘shopping’ kat area pakaian kanak-kanak (yang ni kena ambil saiz kanak-kanak yang paling besar).
3. Kekal dengan pasangan
Kajian mengatakan orang rendah ni akan setia pada cintanya.
4. Jimat masa
Suami boleh kongsi cermin untuk bersiap, tak perlu la nak tunggu turn kan?
5. Boleh pakai kasut tumit tinggi
Wanita yang tinggi tidak digalakkan pakai ‘high heels’? sebab nanti terlebih tinggi dari suami pula kan. Perempuan rendah tak ada masalah, boleh pakai ‘high heels’ dengan yakinnya.
6. Senang nak dukung
Mereka ni ringan, jadi kalau dia merajuk suami boleh terus dukung saja.
7. Sangat ‘awesome’ untuk dipeluk
Suami senang peluk, paras dagu je betul tak? Senang nak cium dahi. Dan mereka ni pun sentiasa rasa selamat sebab seolah-olah dilindungi bila kedudukannya paras-paras ketiak suami sahaja.
8. Selera besar
Rata-rata wanita kecil ni tak makan banyak. Selera je besar, jadi pasangan kena ‘standby’ la perabiskan makanan yang ada.
Lubuk konten untuk inspirasi bakal – bakal pengantin. Pengantin kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Saya ada satu kekeliruan tentang isu nikah tanpa pengetahuan wali mujbir.
Permasalahannya begini. Saya dan pasangan saya masih belajar di peringkat universiti. Namun kadang-kadang batas pergaulan kami melebihi yang sepatutnya. Secara jujurnya, kami ingin sangat untuk berkahwin secara nikah khitbah demi mengelakkan dosa maksiat ini. Bagi kami itu sahaja jalan penyelesaiannya iaitu kahwin.
Permasalahannya jika kami berkahwin tanpa pengetahuan bapa kepada kekasih saya, iaitu bernikah di Thailand, adakah ianya sah? Kami ingin mengambil langkah ini kerana tidak ingin menimbulkan masalah atau kesulitan dari kedua-dua belah pihak keluarga.
Jawapan
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Terima kasih atas pertanyaan saudara. Pertanyaan saudara menyentuh beberapa perkara iaitu:
Nikah gantung atau nikah khitbah
Nikah lari ke Thailand.
Pertama: Nikah Gantung Atau Nikah Khitbah
Sesungguhnya, tiada istilah nikah gantung atau nikah khitbah di dalam Islam. Jika perkahwinan dilakukan dengan memenuhi syarat dan rukunnya, maka ia adalah perkahwinan secara Islam yang sah. Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang memenuhi 5 rukun:
Suami
Isteri
Wali
Dua orang saksi
Ijab dan Qabul
Nikah gantung atau dalam Bahasa Arab disebut Nikah Khitbah yang sering disebut oleh masyarakat sebenarnya bermaksud perkahwinan di mana pasangan pengantin tidak duduk serumah dalam satu-satu tempoh tertentu hasil persetujuan bersama antara kedua-dua belah pihak. Dalam kata lain, majlis akad nikah diadakan terlebih dahulu tapi majlis kenduri kahwin (walimatul urus) diadakan kemudian.
Jika begitulah maksudnya, maka nikah gantung itu harus dilakukan kerana majlis kenduri dan hantaran yang besar itu bukan rukun dan bukan syarat bagi perkahwinan. Kenduri walimah untuk menjemput saudara mara dan kenalan bagi meraikan pasangan mempelai hanya sunat sahaja. Kenduri secara kecil-kecilan pun sudah memadai. Manakala hantaran adalah hadiah pihak lelaki kepada wanita. Hadiah ialah pemberian ikhlas, tidak wajib. Tetapi masyarakat kita hari ini seolah-olah mewajibkan hantaran ini dan menjadikannya sebagai suatu kebanggaan.
Antara sebab-sebab utama kenapa sebahagian memilih nikah gantung adalah :
Suami masih tidak mampu menyara sepenuhnya kos hidup isteri seperti rumah sewa, pakaian, peralatan, makanan dan sebagainya.
Pasangan masih lagi menuntut dan masih belajar.
Kebaikan yang terdapat daripada nikah gantung adalah mengelakkan berlakunya zina dan melahirkan anak luar nikah dan itulah tujuan utama nikah ini diamalkan oleh sebahagian masyarakat. Walaupun mereka melakukan nikah gantung, tetapi mereka bebas sebenarnya melakukan sebarang aktiviti bersama walaupun tanpa mahram dan pasangan boleh jadi mengandung dan melahirkan anak. Anak hasil daripada hubungan seperti ini adalah yang sah dan tidak haram. Hal ini kerana mereka adalah pasangan suami isteri yang sah di sisi agama Islam dan undang-undang kerajaan Malaysia. Mereka tidak perlu melarikan diri, menggugurkan bayi, membuang bayi, atau membunuhnya.
Walaupun ia dikatakan harus, sebaik-baiknya berbincanglah dengan ibu bapa dan keluarga kedua-dua pihak supaya tidak timbul masalah di kemudian hari. Perkahwinan bukan sekadar berkawan, tetapi hubungan yang menyatukan dua jasad dan dua jiwa. Kami peringatkan kepada mereka dengan satu hadis yang sepatutnya sentiasa diletakkan di hadapan:
Maksudnya: “Keredaan Allah terletak pada keredaan kedua ibubapa, dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.”
Riwayat al-Tirmizi (194)
Perlu diingatkan bahawa perkahwinan ini ada bahayanya terutama apabila pasangan lelaki hanya berkahwin dengan tujuan untuk memuaskan nafsu seks semata-mata tanpa memberikan sebarang nafkah zahir. Hal ini kerana apabila selesainya akad nikah dan tamkin (isteri di serahkan kepada suami), maka perkahwinan tersebut melibatkan hak dan tanggungjawab antara suami isteri secara zahir dan batin.
Kesimpulannya, sesuatu perkahwinan yang cukup syarat dan rukunnya walaupun dinamakan ‘nikah gantung’ walaupun tidak dikendurikan dengan majlis kenduri secara besar-besaran dan seolah-olah tiada ‘rumah tangga’ perkahwinan, hukumnya harus dan boleh dilaksanakan. Hubungan suami isteri ‘nikah gantung’ ini adalah seperti suami isteri perkahwinan yang biasa yang boleh menjalankan hak dan tanggungjawab mereka.
Kedua: Nikah Lari Ke Thailand
Saudara bukan sahaja terlibat dengan nikah gantung tetapi juga terlibat dengan perkahwinan lari ke Thailand. Nikah lari sering kali dikaitkan dengan perkahwinan yang dilakukan tanpa wali nikah yang terdekat.
Peranan wali dalam pernikahan amat penting kerana ia merupakan salah satu daripada rukun nikah. Sekiranya pernikahan dilaksanakan tanpa wali, maka ia adalah tidak sah dari segi hukum syarak. Wali hendaklah terdiri daripada orang yang berkelayakan.
Susunan atau tertib Wali Perempuan yang sah mengikut Hukum Syarak adalah seperti berikut:
Bapa Kandung.
Datuk Sebelah Bapa Ke Atas.
Adik Beradik Lelaki Seibu-sebapa.
Adik Beradik Lelaki Sebapa.
Anak Saudara Lelaki Seibu-sebapa.
Anak Saudara Lelaki Sebapa.
Anak Lelaki Kepada Anak Saudara Lelaki Seibu-sebapa.
Anak Lelaki Kepada Anak Saudara Lelaki Sebapa.
Bapa Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa.
Bapa Saudara Sebelah Bapa Sebapa.
Datuk Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa Dengan Datuknya.
Datuk Saudara Sebelah Bapa Sebapa Dengan Datuknya.
Moyang Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa Dengan Moyangnya.
Moyang Saudara Sebelah Bapa Sebapa Dengan Moyangnya.
Anak Lelaki Bapa Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa (Sepupu lelaki).
Anak Lelaki Bapa Saudara Sebelah Bapa Sebapa (Sepupu lelaki).
Cucu Lelaki Bapa Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa.
Cucu Lelaki Bapa Saudara Sebelah Bapa Sebapa.
Anak Datuk Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa Dengan Datuknya.
Anak Datuk Saudara Sebelah Bapa Sebapa Dengan Datuknya.
Maksudnya: “Seorang wanita yang berkahwin tanpa izin walinya maka pernikahannya adalah batil, batil, batil. Dan apabila mereka (wali) bersengketa, maka pemerintah adalah wali bagi wanita yang tidak memiliki wali.”
Riwayat Ahmad (24417), Abu Daud (2083) dan al-Tirmizi (1102)
Dalam hadis yang lain, daripada Abi Musa al-Asy’ari R.A, Rasulullah SAW bersabda :
لاَ نِكَاحَ إِلاَّ بِوَلِيٍّ
Maksudnya: “Tidak sah pernikahan kecuali dengan adanya wali”.
Riwayat Abu Daud (2085) Tirmidzi (1101) dan Ibn Majah (1881)
Daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Wanita tidak boleh mengahwini wanita (wanita tidak boleh jadi wali). Dan tidak boleh pula wanita menikahkan dirinya sendiri. Wanita penzina adalah wanita yang menikahkan dirinya sendiri.”
Riwayat Ibnu Majah (1882), al-Daraqutni (384) dan al-Baihaqi (7/110)
Perkahwinan yang dilakukan di dalam kawasan di mana wali mujbir kepada perempuan bermastautin hendaklah dilakukan dengan izin daripadanya. Namun, jika perempuan tersebut keluar daripada kawasan tersebut sejauh dua marhalah maka perkahwinan tersebut sah walaupun tanpa mendapatkan persetujuan wali.
Menurut Muhammad Bin Ismail as-Syaikh Daud al-Fathani dalam Matla` Badrain, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (Jabatan Perdana Menteri), hlm. 414
“ Sultan berkuasa mengahwinkan seorang perempuan apabila wali ^Aqrab ghaib sejauh 2 marhalah, atau sedang dalam ihram, atau enggan kurang dari 3 kali untuk mengahwinkan seorang perempuan yang telah mukallaf yang diminta dikahwinkan dengan lelaki yang kufu’, jika wali aqrab ghaib kurang daripada dua marhalah, tidaklah boleh dikahwinkan oleh sultan, kecuali mendapat keizinan daripadanya”.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-52 yang bersidang pada 1 Jul 2002 telah membincangkan Kahwin Lari di Selatan Thailand. Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum pernikahan di luar negara adalah sah dengan syarat :
Pernikahan itu mengikut rukun nikah
Pernikahan itu melebihi dua marhalah
Tiada keputusan mahkamah yang menghalang perempuan itu berkahwin atas alasan syarak di tempat dia bermastautin.
Pernikahan itu dilakukan oleh wali hakim yang diiktiraf oleh wilayah negara berkenaan dan diakad nikahkan di wilayah berkenaan di mana ia ditauliahkan sebagai wali hakim.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-52 yang bersidang pada 1 Jul 2002 telah membincangkan Perkahwinan Lari Meninggalkan Wali Lebih Dua Marhalah Mengikut Mazhab Al-Syafie. Muzakarah telah memutuskan bahawa perkahwinan yang dilakukan oleh jurunikah yang diiktiraf oleh pihak berkuasa bagi pasangan yang berjauhan dari wali lebih dari dua marhalah adalah sah menurut mazhab Al-Syafie.
Adalah dinasihatkan agar sebaik-baiknya, pasangan yang ingin berkahwin, contohnya di negara Thailand atas apa-apa sebab termasuk sebab tidak mendapat izin wali atau tanpa kebenaran poligami daripada isteri hendaklah terlebih dahulu mendapatkan surat kebenaran untuk berkahwin di luar negara dari Pejabat Agama di negeri masing-masing. Ini akan melibatkan beberapa langkah, seperti menghadiri kursus pra-perkahwinan, mendapatkan surat kebenaran poligami jika ingin berpoligami tapi tidak mendapat izin daripada isteri, mengemukakan surat akuan status diri (dara, janda atau balu) dan sebagainya. Sekiranya berkahwin di Siam setelah mendapat surat kebenaran nikah di luar negara, proses pendaftaran nikah Thailand di Malaysia akan menjadi lebih mudah setelah kembali dari Siam nanti.
Seksyen 31 (2) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 menyatakan bahawa pasangan yang berkahwin di luar negara tetapi sudah kembali ke Malaysia perlu mendaftarkan perkahwinan mereka di sini.
Lubuk konten untuk inspirasi bakal – bakal pengantin. Pengantin kini di seeNI. Download seeNI sekarang!