Kalau badan isteri dah berubah bentuk selepas melahirkan zuriat, tetaplah hargai dan sayanginya seperti awal perkahwinan.
Perubahan ini adalah biasa apabila seseorang selesai melahirkan anak tidak kira secara normal atau pembedahan. Jadi suami kena banyak bagi semangat pada golongan isteri.
Mungkin ada suami yang boleh terima tetapi yang sebaliknya, boleh ubah pandangan untuk lebih menhargai pengorbanan isteri lahirkan anak.
Kalau Badan Isteri Dah Berubah Bentuk
Berbincang soal ini, baru-baru ini pendakwah bebas, Haris Ismail atau lebih dikenali sebagai PU Riz menasihati golongan suami agar menghargai pengorbanan para isteri terutama saat mereka bertarung nyawa melahirkan cahaya mata.
Ujar Haris atau nama lengkapnya Muhammad Haris Mohd. Ismail, 29, kaum hawa merupakan golongan terhebat.
Ads
“Besar pengorbanan isteri kita, dia sudah melahirkan zuriat dan kita pun tenang tengok anak-anak membesar dengan sihat.
“Kalaulah ada lebihan-lebihan ‘tayar spare’ dekat badan dia atau badan dia dah tak macam dulu, janganlah dilihat kepada itu semata-mata.
“Kita pandang dari sudut pengorbanan seorang isteri yang berjuang melahirkan benih kita juga,” katanya menerusi satu video dalam TikTok.
Ads
Masuk Tengok Isteri Bersalin
Berkongsi pengalaman, bapa kepada dua putera itu sempat menceritakan momen berharga ketika menyaksikan sendiri proses kelahiran kedua-dua permata hatinya, Muhammad Bilal dan Abdullah Abbas.
“Sebab tu orang lelaki, kalau isteri tengah bersalin tolonglah masuk tengok. Saya pertama kali masuk rasa nak pitam dalam bilik tu, selepas itu yang kali kedua pun saya rasa nak muntah, bukan geli, tapi rasa kasihan.
Ads
“Perubahan fizikal pada tubuh badan wanita selepas bersalin seharusnya dihargai. Kalau dia pakai seksi dan ada ‘beberapa lebihan’, jadikan satu peringatan untuk kita.
“Kita hargailah pasangan kita, terutama yang pernah bersalin dengan penuh kesusahan,” ujarnya panjang lebar.
Tinjauan menerusi ruangan komen video tersebut mendapati rata-rata netizen senada dengan PU Riz selain menyifatkan Neelofa sebagai seorang wanita bertuah kerana memiliki suami yang matang dan memahami.
Sekadar info, Haris dan Neelofa mendirikan rumah tangga pada 27 Mac 2021 dan dikurniakan dua putera iaitu Muhammad Bilal, 3, dan Abdullah Abbas, tujuh bulan.
Lubuk konten untuk inspirasi bakal – bakal pengantin. Pengantin kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Kewibawaan Padzillah Enda Sulaiman dalam meneraju bidang keusahawanan telah mendapat pengiktirafan di tanah air tercinta iaitu ;
#1- Women Entrepreneur Award 2016
#2- Anugerah Usahawan Wanita E50 2017
#3- Menerima Anugerah Perdana dan Anugerah Pemasaran Digital oleh SME Corp
#4- Anugerah Superbrand Deloitte, yang meletakkan jenama Siti Khadijah sebaris dengan nama besar seperti 7 Eleven dan Bank CIMB.
Pengiktirafan yang diperoleh ini bukanlah satu nikmat yang dikecapi dalam masa sehari semalam. Ada kesungguhan, kegagalan, pengorbanan dan seribu satu cabaran yang dilalui dan didepani.
Di sebalik kejayaan jenama Siti Khadijah, ada watak utama seorang wanita yang punyai impian yang besar dan kecekalan hati yang tinggi.
Penghasilan telekungnya bukan hanya bermatlamatkan keselesaan, malah ia memenuhi tuntutan ukhrawi iaitu sebagai pelaburan untuk saham akhirat.
Mari kita dekati rahsia kejayaan Puan Padzillah Enda Sulaiman, pengasas jenama Siti Khadijah.
#1 – Bermula Dengan Minat
Benarlah kata orang, tiada apa yang mustahil bagi orang yang mempunyai minat dan semangat untuk berjaya.
Semasa di peringkat sekolah menengah rendah lagi, Padzillah begitu cenderung untuk menjahit. Walaupun tidak mengambil aliran sains rumah tangga, keinginan beliau untuk menjahit dan menghasilkan sesuatu daripada seni jahitan tangannya sendiri begitu tinggi.
Demi memenuhi permintaan seorang anak saudaranya yang ketika itu berusia lapan tahun, Padzilllah berjaya menghasilkan sehelai maxi (baju labuh) yang kemas, cantik dan rapi jahitannya, tanpa menggunakan mesin jahit.
Dengan minat beserta bakat yang ada, Padzillah tidak mahu mempersiakan anugerah yang telah diberi Ilahi.
#2 – Nekad Demi Bebas Dari Cengkaman Kemiskinan
Beliau merupakan anak bongsu daripada 13 orang adik beradik. Dilahirkan di Kampung Pekan Lama, Sungkai, Perak, sebuah kampung yang letaknya jauh di pedalaman.
Ibu beliau meninggal dunia ketika melahirkannya. Kehidupan di kampung yang amat mundur, tiada bekalan air dan elektrik, tiada jalan tar yang sempurna menyebabkan beliau ingin cepat keluar daripada belenggu kemunduran dan kemiskinan.
Kehidupan yang penuh sukar di kampung mendorongnya untuk gigih berusaha menamatkan pelajarannya hingga ke Tingkatan Lima.
Beliau juga sentiasa mengimpikan bakal suami yang terpelajar dan daripada golongan berada untuk merasai nikmat kehidupan yang lebih senang dan terjamin.
#3 – Mengutamakan Keselesaan Beribadat
Setiap kali Ramadhan menjelma, beliau pasti membeli sehelai telekung baharu untuk mengerjakan ibadah tarawih.
Baginya, untuk ibadah yang memakan masa yang agak lama seperti solat tarawih, haji dan umrah, pemakaian telekung haruslah selesa, menepati syariat dan juga nampak menawan untuk si pemakai.
Kecewa kerana tiada satu telekung pun yang menepati citarasa beliau, setiap telekung yang dibelinya pasti diubah suai terutama sekali di bahagian muka agar tampil kemas, selesa dan anggun.
Siapa sangka, tabiatnya itu mula mendapat perhatian seorang rakan, mencadangkan beliau memulakan perniaagaan telekung secara komersial.
#4 – Siti Khadijah A.S Sebagai Aspirasi
Bagi Padzillah, nama Siti Khadijah A.S mempunyai nilai penjenamaan yang tersendiri. Siapa yang tidak mengenali ikon srikandi solehah yang amat dekat pada hati Rasulullah S.A.W.
Figura ini adalah insan agung yang menjadi suri teladan bagi wanita Islam, isteri yang setia, usahawan ternama yang disegani yang sentiasa dipandang tinggi oleh Rasulullah S.A.W.
Padzillah mahu jenama Siti Khadijah sentiasa meniti di bibir dan melekat di hati pelanggan.
“Ingat telekung, ingat Siti Khadijah.”
#5 – Menggunakan Pelbagai Medium Pemasaran
Memulakan perniagaannya pada tahun 2009, Padzillah dibantu oleh anak sulungnya, berjaya membuka domain perniaagaan atas talian, www.sitikhadijah.com.
Beliau juga berhubung rapat dengan wartawan akhbar arus perdana untuk mempromosikan produk telekungnya.
Ternyata strategi promosi beliau berjaya apabila salah seorang pelanggan telekung Siti Khadijah merupakan seorang penerbit rancangan Wanita Hari Ini (WHI) yang bersiaran di TV3.
Beliau dijemput sebagai tetamu di WHI dan dari situ permintaan telekung Siti Khadijah meningkat di luar jangkaan, mengatasi bekalan telekung.
Pada tahun 2014, Siti Khadijah menerima tawaran untuk muncul dalam rancangan Astro Go Shop.
Bermula dengan 50,000 pasang telekung yang ditempah secara belian terus oleh Go Shop, jalinan perhubungan perniagaan antara Siti Khadijah dan Go Shop diteruskan. Terkini, jualan melalui Go Shop melebihi 10 juta ringgit.
#6 – Ujian Dalam Bisnes
Padzillah memulakan perniagaan telekungnya bermodalkan RM10,000 dengan sejumlah 200 pasang telekung yang dijahitnya sendiri.
Sasaran awal pelanggan pada masa itu ialah syarikat-syarikat agensi pelancongan yang menawarkan pakej haji dan umrah.
Ternyata rezeki tidak menyebelahi beliau kerana syarikat-syarikat yang ditemuinya berpendapat telekung Siti Khadijah terlalu eksklusif dan mahal harganya.
Namun, kegagalan beliau sebenarnya bukan kerana masalah harga yang mahal dan premium, tetapi kegagalan dalam menentukan sasaran pelanggan.
Setelah mempromosikan telekungnya di dalam ruangan akhbar perdana dan media massa, bertali arus panggilan dan tempahan yang diterima oleh beliau.
Beliau juga pernah menyaman sebuah syarikat jualan langsung antarabangsa pada tahun 2010 atas dakwaan meniru rekaan produk jenama Siti Khadijah yang sudah pun didaftar di bawah reka bentuk hak cipta dan industri.
Dengan kesabaran dan kesungguhan, beliau memenangi kes tersebut.
#7 – Tip Bisnes
Padzillah berpendapat setiap orang mempunyai potensi untuk berniaga. Tanamkan minat dan kesungguhan terlebih dahulu dan sentiasa mencipta peluang.
Asah bakat yang ada supaya ia tidak terhakis dan hilang begitu sahaja. Bakat juga boleh dibentuk dengan keazaman yang tinggi. Pesan Padzillah kepada individu yang ingin memulakan bisnes;
“Seseorang itu perlu berfikiran positif, memiliki kekuatan dalaman, berani, tidak mudah putus asa, rajin mencari ilmu dan sentiasa meletakkan pergantungan kepada Allah SWT.”
#8 – Mengaplikasikan Blue Ocean Strategy
Pembabitan awal Padzillah dalam perniagaan menjahit telekung menimbulkan banyak tanggapan negatif.
Orang sekeliling mempersoalkan yang produk telekung sudah banyak di pasaran. Ada juga yang terkejut dengan keputusan beliau.
Namun, beliau menepis kata-kata yang tidak membina dan negatif itu dengan bijaksana. Dengan merujuk kepada Blue Ocean Strategy, perniagaan produk telekung sememangnya sudah banyak di pasaran.
Pengusaha bisnes telekung dikatakan berada di dalam samudera merah, masing-masing perlu bersaing dan memastikan produk mereka kekal bertahan dan mendapat sambutan.
Baginya, tidak salah untuk terjun ke samudera merah, tetapi pastikan para pengusaha ini berenang ke samudera biru yang lebih cantik dan mendamaikan.
Di sini, perlu ada daya kreativiti dan inovasi daripada para pengusaha dalam penghasilan produk mereka. Di dalam samudera biru, produk mereka ada keistimewaan dan keunikan dalam kelas yang tersendiri.
#9 – Sokongan Daripada Suami Dan Keluarga
Padzillah bertuah kerana suami dan enam orang anaknya yang kesemuanya lelaki terlibat dalam membangunkan jenama Siti Khadijah.
Menantunya juga menjadi model untuk produk telekung yang dihasilkan. Beliau amat berbangga dengan anak sulungnya, Mohammad Muzammil yang sentiasa aktif mempelajari, menambah ilmu dan mengikuti kursus-kursus keusahawanan untuk memajukan perniagaan.
Mengimbas kembali pengalaman membesarkan anak-anaknya, Padzillah sentiasa menitikberatkan didikan agama.
Beliau dan suami berusaha untuk memberikan contoh yang terbaik untuk anak-anak mereka. Ternyata kesungguhan dan keikhlasan Padzillah dan suami dalam mendidk anak-anaknya membuahkan hasil yang baik.
Padzillah adalah ikon usahawan wanita yang patut menjadi contoh kepada pengusaha-pengusaha wanita yang lain.
Dalam keghairahan memajukan bisnesnya, beliau tidak lupa tanggungjawab kepada ibu, bapa, suami dan anak-anak. Baginya, rahsia kejayaan dan kebahagian itu terletak pada restu ibu dan bapa.
Jalankanlah tanggungjawab yang diamanahkan tanpa rungutan dan pertikaian. Hanya Allah yang menentukan sebaik-baik ganjaran.
Akhirnya berakhir tanda tanya, penyanyi Nabila Razali, 31 selamat bergelar isteri kepada ahli perniagaan, Nik Iruwan, 38, dengan sekali lafaz pada pukul 10.11 pagi tadi.
Nabila atau nama sebenarnya Nur Nabila Mohd Razali telah selamat dinikahkan oleh Jurunikah, Ustaz Fawwaz di majlis pernikahan yang berlangsung di The Chateau Spa & Wellness Resort, Pahang.
Dalam majlis yang bertemakan English Garden ini, Nabila menerima mas kahwin bernilai RM22.50. Sementara itu, wang hantaran dirahsiakan.
“Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi majlis pernikahan berjalan dengan lancar.
“Terima kasih kepada tetamu dan ahli keluarga yang turut menjayakan majlis ini, dan tidak lupa kepada peminat di atas doa dan sokongan yang diberikan kepada Bella dan suami,” katanya.
Majlis yang dikelolakan oleh Terusik Event ini telah berlangsung secara sederhana itu dihadiri kira-kira 250 orang tetamu yang terdiri daripada ahli keluarga, rakan terdekat, dan juga selebriti. Turut hadir tetamu VIP dan rakan-rakan niaga pengantin.
Antara selebriti yang hadir adalah seperti Hawa Rizwana, Amira Othman, Wany Hasrita, Ara Johari, Sissy Iman, Hael Husaini dan ramai lagi.
Pasangan itu bakal diraikan dalam satu majlis resepsi bertemakan Garden party formal yang berlangsung pada sebelah petang di tempat yang sama.
Lubuk konten untuk inspirasi bakal – bakal pengantin. Pengantin kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Tidak dapat dielakkan pasti akan berlaku sedikit perbalahan, persengketaan dan malah ada sampai pasangan merajuk. Selalunya yang paling ‘kuat’ dan mudah merajuk tentulah kaum isteri. Kalau isteri merajuk, suami kenalah pujuk. Jangan biarkan isteri mengasingkan diri. Jangan biarkan isteri merajuk terlalu lama atau memendam rasa.
Sebagai manusia biasa dan tidak sempurna, kita ada kelemahan. Masing-masing perlu selesaikan. Ketika inilah suami perlu bijak memainkan peranan kerana suami adalah imam dalam sesebuah keluarga.
Suami Jangan Biarkan Isteri Merajuk Tanpa Dipujuk. Hati Wanita Sangat Halus. Kesian Isteri. Wanita dari tulang rusuk lelaki. Sifat tulang rusuk ni mudah patah. Begitulah hati wanita ni sangat halus, mudah sangat nak terguris.
Jangan samakan hati suami dengan isteri. Hati lelaki tak sama sama dengan perempuan. Orang laki lebih cepat memaafkan berbanding wanita sebab lelaki lebih banyak rasional berbanding emosi.
Isteri lebih banyak melayani emosi, jangan marah pada isteri, sebab Allah sudah jadikan fitrah wanita begitu. Cuba kita tengok orang perempuan bila bersembang suka laga pipi, berpelukan sesama mereka, dan perkara ni kalau jadi kat kaum lelaki orang akan pandang jelek.
Jadi bila isteri merajuk, jangan kita biarkan dia tersadai dengan emosinya sendirian. Dia perlu dibelai, perlu dipujuk, say sorry to her, peluklah dia. Orang perempuan kebanyakannya suka dipeluk.
Tak rugi peluk isteri, hormon Oxytocin isteri akan bertambah, dia akan jadi orang yang sangat happy bersuamikan kita. Bukan itu sahaja, bila isteri happy, ia mengundang rahmat Allah. Bila rahmat Allah datang, bertambah lagi keberkatan dalam kehidupan suami.