Isteri adalah amanah Allah kepada suami, begitu juga sebaliknya. Apabila disebut sebagai amanah bermakna ia bakal ditanya dan disoal di akhirat kelak. Mengikut Imam al-Ghazali perkara yang paling berat untuk dilaksanakan adalah amanah.

Sakitkan hati isteri boleh berlaku atas banyak sebab, tetapi ramai suami yang berpura-pura buat tak nampak dan tak kisah sebab tak nak panjangkan cerita.

Sebagai manusia biasa, kita pasti akan diuji melalui hati.

Bukan setakat kita, budak darjah tiga pun ada rasa kecewa bila awek yang duduk sebelah kena kebas dengan kawan kelas sebelas.

Jadi, apa kita nak buat kalau suami selalu sakitkan hati?

Dan apa perlu kita lakukan jika isteri tak taat dan suka buat kepala sendiri?

Ok, yang pertama satu je.

1. JANGAN BESARKAN LAGI MASALAH

Kekurangan suami, kesalahan isteri jangan di cerita sana sini. Jangan dikongsi. Jangan menulis sesuka hati di IG atau FB. Kalau nak luah pada orang lain, pada yang boleh dipercayai. Pastikan kita ceritakan itu kerana kita mahu diselesaikan dengan cara ini. Kalau sekadar mahu melepaskan emosi, Maaf, Lupa ke Allah kat mana dalam hidup ni?

2. TEMPAT DAN CARA SOLUSI

– Kalau marah sangat dengan suami pun, minta izin untuk keluar. Nak bawak anak sekalipun, tinggalkan anak sulung dengan suami. Anak sulung itulah yang paling dekat dengan ayah dia. Kalau nampak macam suami pun tak nak dengan anaknya, baru bawa. Destinasi pertama, bawa ke rumah mak ayah kita. atau mak ayah mertua. Kalau segan, bawaklah jalan-jalan, jarakkan sebentar sementara emosi kita belum stabil. Suami pun sama, jangan blah donooo je. Whatapp bagitahu saya keluar jap. Belikan dulu makanan untuk anak isteri. Kalau cadang nak keluar sampai subuh, pastikan makanan dan keperluan tu cukup sampai subuh esok.

3. JANGAN CARI PASANGAN LAIN

– Ini banyak orang buat. Ada masalah, yang lelaki cari perempuan lain, dan perempuan pun sama cari kawan lelaki lain. Dua-dua salah! Ibarat bagi ikan kat kucing yang tengah lapar. Pastu kalau dah terlanjur, acah-acah pening menyesal tak tau nak buat apa. Cari Allah time ni! Kuatkan diri! Bagi telinga dengarkan zikir dan selawat. Dengar ayat suci Al Quran sampai hati itu bersih kembali. Banyakkan istighfar. Sebab dosa kita yang banyaklah jadi serabut rumahtangga.

4. KENANGAN

– Belek balik gambar lari-lari kat pantai. Tengok balik memori yang simpan dalam hp tu. Berapa ribu gambar selfie dengan suami dan isteri kita. Sweet kan? setakat di uji, biasalah bro. Biasalah tu kak. Cinta perlu di uji untuk kita bahagia. Sembang la redah api tapi baru di uji menggelabah ubi. Tenangkan diri, tengok dalam-dalam pic anak isteri, suami dan anak-anak yang selama ini mengisi dan menemani.

Yang akhir!

Kita ada Allah.

Kehilangan bahagia dalam diri suami isteri itu adalah petanda Allah telah hilang perlahan-lahan dalam hidup kita ini.

Bermakna ke hidup tanpa Allah di dunia ini?

Pulanglah.

Bawalah hati itu menuju kebenaran. Kebenaran yang datang dari Tuhan.

 

 

 

 

 

 

Sumber : Abu Hurairah Asifa