Bukan tak boleh, boleh nak lepak, nak main hp. Tapi kalau boleh make sure la rumah tu berkemas dulu. Bantu isteri apa yang patut. Bukan ke itu sebahagian tanggung jawab suami juga. Didik diri buat kerja rumah.

 

“Ayg, dlm peti ais ada apa lagi?”

Ikan kembung ada 5 ekor, tenggiri sekor, ayam sebelah…”esok ayg p pasar ya, duit abg dh letak dlm beg, klu xcukup, ambik yg abg selit tepi laci almari tu…”

 

Esok bila blk keje, “Ayg, pagi tadi p pasar habis brapa ringgit…?”

IKLAN

40 bang…”Dalam beg tinggal lagi brapa?”…30 lagi…saya ambik beg duit isteri, tambah lagi 50…Esok2 balik tanya lagi, duit kurang, kita topup…bukan nk bgtau yg saya ni byk duit, tapi itu tanggungjawab suami…duit yg dia habiskan tu, semua utk belikan brg2 utk dia nak masak…bg mkn minum ni termasuk dlm nafkah & tanggungjawab seorang suami…

 

Pastu, buka mesin basuh, tgok ada pakaian xbasuh lg…”Ayg, ada x lagi baju2 kotor yg nak basuh…?”Dia ambik, buh dlm mesin…kita pun masukkan air, masukkan sabun, biar mesin tu jalan sendiri…siap ja basuh, kita buh dlm bakul…”Abg, tinggal la, esok ayg sidai…”… Xpe, ni keje abg, abg sidai jap je ni…

Ujung2 minggu, ari sabtu dan ahad, tanya isteri, “umah dah sapu ke yg?” Dah…dua ari lepas bang…”Ok, abg sapu lagi…” Jumpa la rambut dia, bergumpal sana sini…”Ayg, meh nak tgok kepala…” Dia pun dtg…”Kenapa bang?” Saja, abg jumpa byk rambut bila abg menyapu umh, abg takut ayg dah botak je (saja gurau2 dgn isteri)…saya sambung sapu umah, mop umah, cuci kipas, lap almari…isteri jaga anak, suap anak sarapan sambil main basikal kat luar, saya dok dlm umah, buat keje2 umah…

IKLAN

 

Siap je keje, ambik periuk nasi, basuh beras, masak nasi 2 pot, cukup la utk kami satu keluarga…”Ayg, abg kluar beli lauk yg dh siap kt kedai…ari ni ayg xpyh masak, cuti, berehat…”

Ini adalah antara tanggungjawab seorang suami dlm rumahtangga…jgn bersikap lepas tgn dan menganggap ini tanggungjawab dan tugas seorang isteri…bila suami ada kesempatan, ada masa, kena buat smua keje2 ni dan bukannya mengadap hp atau keluar melepak dgn kwn2…

Didik diri utk buat keje-keje umah…ini keje suami…

IKLAN

 

Rasulullah s.a.w pun byk membantu isteri2nya dlm melakukan keje2 umah apabila baginda ada masa lapang…Sunnah ni, jarang suami2 nak ikut, tp klu sembang bab poligami, terangkat bontot nak ikut…tepuk dada tanya diri sendiri la ye sama ada kita dah buat belum tanggungjawab2 ni, klu selalu buat, lama kelamaan dh jd biasa…not a big deal pun…

Hakikatnya ini memang keje suami, dan utk menjadi isteri yg baik, mereka “tolong” buat sebab kita tak sempat buat…

 

Kredit : FB Firdaus Shakirin