Ramai rupanya isteri ada masalah suami asyik sangat main handphone sampai takde masa nak layan isteri. Dengan teknologi sekarang ia mampu membuatkan kita terleka dan lupa untuk seketika waktu. Termasuklah suami dan isteri.

Kadang kala isteri tengah sibuk buat kerja rumah, si suami pun amik kesempatan dengan melihat handphone. Mata macam kena pukau dengan skrin handphone sikit tapi kalau si isteri tahu cara nak atasinya, memang benda ni ada ubatnya. Kami kongsikan 5 teknik yang isteri boleh pakai untuk ‘tackle’ suami balik.

Image result for suami main handphone

1. Berhias cantik macam puteri raja

Dia tahu lelaki ni akan kalah dengan visualnya sendiri. Memang dia tahu kelemahan suami adalah pada matanya jadi dia gunakan benda ni untuk mengalahkan godaan handphone tu.

2. Banyak bertanya

Sebenarnya dia nak alihkan perhatian saya je tapi memang berkesan la sebab otak lelaki ni bukan multitasking macam perempuan. Tak ramai lelaki yang ada bakat untuk jawab soalan sambil main handphone. Kena fokus buat satu benda je.

3. Ajak berjalan ataupun keluar makan

IKLAN

Suami memang menajadi driver tetap untuk isteri. Mana la kita mampu nak drive sambil main handphone kan. Kadang-kadang handphone pun kita campak entah ke mana kalau nak memandu.

4. Guna kabel charger atau pinjam powerbank 

Suami ni pulak kalau isteri dah minta nak pinjam takkan tak bagi kan. Jadi termagu la kita seharian sambil menunggu handphone si dia dicas penuh.

5. Guna apa sahaja cara untuk elak suami main handphone 

Tiba-tiba je dia boleh masuk ke bilik sambil bawa buah epal la buah anggur la semata-mata nak alihkan perhatian suami. Paling dasyat sekali dia bawak masuk anak-anak. Memang tak duduk diam jawabnya.

IKLAN

Apa pun kita kena educate suami masing-masing tentang Electronic Screen Syndrome. Bagitahu suami elok-elok atau share artikel ni kat suami tentang efek buruk kalau duk mengadap je skrin handphone dan laptop tu. Antaranya :

– Menyebabkan penurunan kemampuan kognitif
– Mata jadi kering dan retina mata boleh rosak
– Susah nak tidur
– Emosi tak stabil
– Lebih cenderung untuk kena Metabolic Syndrome seperti Kencing Manis, Kegemukan dan Tekanan Darah Tinggi

Jangan risau, biasanya orang yang kurang sensitif dengan perasaan orang lain ni akan mudah tersentak dan insaf bila dia tahu benda ni ada efek buruk pada dirinya sendiri juga nanti.

 

IKLAN

 

 

 

 

 

 

Sumber : Taufiq Razif