Indahnya jadi seorang wanita & isteri kerana sentiasa diangkat dan dihormati statusnya. Tapi mungkin ramai yang tidak tahu selepas kahwin, kehidupan seorang isteri itu lebih sukar kongsi Ustazah Noor Laila Aniza ini.

WANITA DAN TEKANAN
Selepas kahwin,lebih sukar kehidupan?

Jika ini sculpture yg dibuat,maka benarlah begini hidup wanita seluruh dunia digambarkan selepas berkahwin.

Kerana itu, disebutkan dalam pelbagai riwayat tentang mulianya akhlak Nabi sehingga Nabi uruskan dirinya sendiri,jahit baju,jahit kasutnya,siapkan makan keluarganya,Nabi buat kerja2 rumah,Nabi belai isteri2 baginda,Nabi bersihkan bekas haid isterinya,Nabi potong kuku isterinya,Nabi bantu ketika isteri Nabi naik unta sehingga Nabi letakkan pahanya ke tanah untuk dipijak isteri,Nabi paling banyak tersenyum,Nabi didik isteri dgn akhlak yg terbaik dgn perintah2 Allah,Nabi berlemah lembut pada isteri baginda,Nabi x pernah tinggi suara pada isterinya bahkan Nabi x pernah menjerit2 atau memaki hamun.Isteri Nabi juga diberikan pembantu untuk memudahkan segala urusan.

Bahkan Nabi org yg paling banyak ibadah kepada Allah,paling sempurna imannya, paling rajin bekerja dan sgt jujur tidak pernah mengambil harta isterinya untuk tujuan peribadi.Allahu Akbar!

Jika sebegini high class akhlak Nabi dan layanan suami kepada isteri,selayaknya disebutkan Nabi, “Jika dibolehkan manusia sujud kepada manusia,nescaya aku perintahkan isteri sujud kepada suami”‘..
Dgn kata lain,selayaknya suami sebegini mendapat penghormatan dari isteri bukan sekadar kerana suami itu menafkahi isterinya,dan bukan sekadar kedudukan suami lebih tinggi dari isteri,tetapi disebabkan suami itu sendiri memuliakan isterinya.

Namun hadis ini disalah guna pakai untuk mengatakan kedudukan lelaki sebagai suami terlalu tinggi sehingga isteri perlu taat tanpa sempadan dan korban sehingga mati!
Satu kezaliman yg membunuh sifat kemanusiaan dalam rumahtangga itu sendiri.

Dan kesannya emosi wanita bercelaru dan sakit.Sehingga tekanan2 itu membawa kegilaan dan anak tidak berdosa menjadi mangsa dibunuh,dicampak luar flat,ditikam,dikelar.Nauzubillahi minzalik.

Belum lagi beban emosi wanita itu dihenyak lagi dengan suami yg mengambil duit isteri,mencuri harta isteri,menyuruh isteri berhutang,berjanji akan bayar balik,bila diminta dikata mengungkit,tak bersyukur,tak boleh sabar,menetapkan pula itu ini isteri kena bayar dgn alasan isteri bekerja kenalah bersusah bantu suami,kaki lepak,keluar masuk rumah ikut suka,curang disebabkan isteri x pandai melayan dan macam2 rencah karenah kerana suami tidak diberi tanggungjawab sebagai lelaki yg perlu bersusah payah bukan sekadar mencari nafkah untuk isteri tetapi juga mengurus tadbir keperluan keluarganya dgn baik dan sabar.

Jika benar,seorang lelaki faham agama,pasti dan pasti akhlaknya seperti Nabi dan tiada seorang wanita akan terkoyak emosinya sebegini teruk.Dan tekanan2 dari keluarga mertua,ipar duai sepupu sepapat,saudara mara,kawan2,jiran tetangga dgn pelbagai rencah hentaman,pandai cakap,tukang mengajar,kecaman,suruhan,perintah,teguran kononnya mana boleh lelaki buat kerja rumah,mana boleh jaga anak,semua benda suami yg buat,habis isteri buat apa…?Soalan yg tidak masuk akal,suami takut bini,suami kena guna2…isteri macam ni tak layak jadi ibu sebab tengok suami yg uruskan anak2..Allah…beban sgt tengok suami tu…derita sungguh suami perkasa kena buat semua kerja rumah…isteri tak tahu tanggungjawab….Isteri tak bersusah payah dengan suami,Dan desakan2 ini juga yang menambah sakit mental wanita.

Belum cerita tentang isteri ceaser belah perut yg kadang2 terkoyak balik jahitan dan bernanah dalamnya akibat gerakan yg banyak dan angkat benda berat,bahkan bertahun pun x hilang lagi sakit ceaser tu.Punya bertarung nyawa untuk suami.Belum lg cerita perut berparut seribu dan perut lembik macam kain buruk akibat mengandungkan zuriat2 suami,longgar sana longgar sini dan suami hanya pandai komplen.

Belum juga kisah terkuburnya cita2 selepas kahwin dgn ‘hukum buatan manusia’ ,lepas kahwin,isteri kena ikut suami.
Tanpa kompromi, tanpa berbincang, ikut sahaja.

Seharusnya sebelum kahwin sudah jelas perancangan ke depan,dan kesedian kedua2 pihak supaya tiada sesiapa ditekan emosi.Jelas dan jujur.Jika tak sedia,jgn teruskan perkahwinan.

Nak sambung belajar,mak mertua kata tak perlu sebab perempuan lebih baik duduk rumah,mengasuh anak.Terkubur satu lg hasrat dan cita2 yg ditanam dgn semangat membara dari kecil hasil didikan ibu ayahnya…Anak perempuan siapa yg diperlakukan sebegini? Kezaliman apa sehingga dinafikan hak wanita untuk memperoleh apa yg dihajati dari kecilnya?Dunia apa yg dicorak untuk para isteri ini?Tekanan!

Mulia sungguh menjadi suri rumah, tetapi pastikan surirumah yang merasa nikmat bahagia, bukan derita stres tekanan sehingga sakit mental dibuatnya! Allah…

Lalu dia diajar untuk redha,sabar,taat sedangkan tak cukup duit,ibu ayah perempuan pula yg kena tanggung bagi duit sebab suami tak cukup duit. 
Isteri yang tiada pemilikan apa2, ,terkulat2 lihat apa org lain ada sedangkan dia juga punya angan2 dan impian.Nak bagi duit pada mak ayah yg membelanya dari kecil juga tak mampu.
Pemilikan isteri yg membunuh emosinya! Semua harap suami sedang suami tidak pula tak mampu memberi secukupnya bahkan berkira2 pula! Ya Allah!

Ditambah suara2 yg mengatakan isteri habiskan duit suami.Bahaya betul perkataan2 jahat ini.

Sewajarnya selepas kahwin,lebih mudah hidupnya kerana lelaki meminangnya dgn janji untuk menjaganya,mengangkat martabatnya,melindunginya ,meneruskan semangatnya untuk memperoleh cita2nya dan perjuangannya.

Sama2 bina cita2, sama2 membangunkan antara satu sama lain,sama2 bina keluarga,sama2 didik anak…MashaAllah.

Sekalipun suami itu sgt baik,dibelanjakan hartanya untuk keluarganya,disiapkan tempat tinggal ,makan pakai,dicebok anak2,dimandikan anak2,disuap makan,dibasuh baju anak isterinya,dia juga yg memasak,belum lagi dia dapat membalas jasa isterinya bertarung nyawa ketika melahirkan zuriat2 untuknya bahkan zuriat2 itu pula dgn rahmat Allah akan menjadi penolongnya ke syurga .

Suami juga tak pernah sekali pun gadaikan nyawa untuk melahirkan,antara hidup dan mati,tak pernah hilang kecantikannya akibat tidur yg tak cukup,bentuk badan yg dah tak sama,lelah yg tak habis menyusu dan fikirkan sakit anak dan pelbagai ragam anak siang malam yg tak pernah habis.

Bagaimana selepas selesai bersalin,isteri juga yg dukung anak bahkan isteri juga basuh baju anak dan suami.Ya Tuhan…

Bila isteri dah sihat sikit,berjalan bersama,isteri juga yg dukung anak…alasan anak nak pada ibunya..ke sana ke mari isteri gendong anak,suami jalan pegang hp di tangan.Ya Allah.berat bawa perut pun x pernah habis rasanya.Suami hanya bawa diri…Relax je suami.Sakit pinggang membawa perut mengandung pun tak pernah habis lagi!

Inilah realiti,apabila kita tidak menyediakan anak2 lelaki kita sebagai hero dan penyelamat,sebagai pelindung dan sanggup bersusah payah bekorban untuk anak isterinya tapi kita cerita pada anak lelaki kita,lepas kahwin ada org jaga dia…lepas kahwin lebih terurus hidupnya…

Berapa ramai yg bercerita lepas kahwin, kena jaga isteri dengan sempurna, isteri ini amanah, bantu isteri, buat kerja2 rumah, uruskan anak, jangan harap duit isteri, usaha sungguh2,jaga mak ayahnya, jadi laki-laki bermaruah, jaga solat di masjid/ surau / tempat azan dilaungkan, jaga Al-Quran setiap hari, jaga rumahtangga dan jangan khianat.Tidak ramai bukan?

Berapa ramai ambil tahu tentang impian isteri dan sama2 usaha mendapatkannya atau setidaknya memberikan dia jalan lebih selesa untuk kehidupan rumahtangganya?

Malangnya, lelaki diajar menjadi Raja ,dan wanita diajar bekorban tanpa jemu.Sehingga semua pakaian suami perlu dicuci,digosok,disediakan sehingga di mana letaknya stoking pun, kalau tak jumpa,isteri juga kena marah.Lelaki diajar makanan tersedia untuk dijamah,pinggan x perlu cuci,rumah x payah sapu,mop lagilah tidak,cadar katil tak payah tukar,masak x payah,semuanya kerja org perempuan…

Akhirnya isteri tarik muka,penat letih,tiada lembut lembut,hanya jerit pekik,marah x tentu pasal,lalu dikatakan…oh isteri x macam dlu,isteri derhaka,isteri x memahami,isteri x layak jadi ibu….

Takutlah pada Allah.Berlebih2lah suami dalam membuat tugasan2 rumah.Berilah kerehatan dan belaian kepada isteri,penghargaan dan kasih syg,urutan dan sentuhan,doa dan semangat,kerja keraslah untuk isteri anak2, bukan bnyk komplen banyak marah,banyak tegur.

Takutlah kerana para suami akan menghadap Allah.Ikhlaslah dalam setiap khidmat pada keluarga.Nescaya,isteri akan jadi ibu yg penyayang,isteri penyejuk mata,manis wajahnya,dan lunak kata2nya serta pasti dia menghormati suaminya.Anak2 penuh kasih syg dan ceria,tidak murung dan memberontak.
Ajarilah isteri dengan didikan agama untuk memperbaiki AlQuran dan solatnya.

Begitulah jika agama dipelajari,difahami,diamalkan.Tidaklah kita memandai2 menzalimi wanita.
Jadilah wanita yg bersyukur.Sayangi suamimu dan berlemah lembutlah,rendahkan suaramu dan janganlah dikeluarkan kata2 yg tajam.Tetaplah dalam kesabaran,doa ,solat dan peliharalah auratmu,labuhkan tudungmu,longgarkan pakaianmu dan pakailah baju berlengan panjang.Nikmat mana lagi yg mahu engkau dustakan wahai wanita?

Berdoalah supaya bahagia sampai syurga paling tinggi dan bertaubatlah bagi yg menyakiti tanpa sedar.Berbincang & berdoalah

Buat para isteri,tetaplah membantu suamimu untuk apa juga urusan kerja rumah dgn ikhlas dan bersyukurlah atas pemberiannya.Jangan jadikan suamimu tempat untuk ditengking jerkah,disuruh itu ini tetapi mohonlah pertolongannya dgn kata yg lunak dan baik.Bertolak ansur lah dalam urusan2 rumahtangga dan maafkan kekhilafan suamimu.Bertolak ansur dan belas kasihan adalah kunci untuk tidak mencari salah pasangan.Tetapi sama2 sepakat,sama2 membantu segala urusan rumahtangga.

Pastikan tulisan ini dibaca dengan ilmu bahawa kisah ini berkaitan wanita dan tekanan.Janganlah dengan post ini,menghilangkan hormat isteri kepada suami tetapi bawalah berbincang.Tidak ada suami yg mahu isteri yg dinikahi tertekan.Cuma mungkin si suami terlepas pandang.

Tahniah untuk isteri yg ikhlas membuat kerja2 rumah kerana mencari redho Allah.

Tahniah buat suami2 yg telah menjaga para isteri tuan2 dengan sempurna, “)Allah berkati hidup Tuan2.

Terima kasih suamiku kerana menjadi hadiah terbaik dari Allah buat diriku & anak2. Sesungguhnya aku bersaksi bahawa Engkau suami & ayah yg mulia.

#Suamiku, syurga duniaku.

Share untuk lebih manfaat.

 

Jangan Lupa Komen: