Kebanyakan pengantin lelaki tak tidur lena sebelum majlis nikah. Runsing, risau dan cuak fikirkan soalan yang tok kadi bakal tanya nanti.
.
Tarik nafas dengan tenang & lepaskn perlahan-lahan…
Jom tengok soalan2 basic ni untuk uolls standby before majlis..
.
Semoga dapat memudahkan urusan uolls nak akad nikah nanti..
.
Tapi tengok nasib la dear..ada yg tok kadi tak tnya langsung pun ada..just suruh mengucap je sebelum nikah..tapi ada jgk yg tok kadi yg suka tnya mcm2..kadang2 bukan tok kadi yg tnya taw tapi pak mertua pulak yg suka nak tanya..so just prepare ya abg2 semua..solan kacang je ni..practice make perfect BRO!
.
GOOD LUCK BRO..u can do it!

1.

2. Terjemahan yang tepat..
Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu utusan Allah.

3.

Ini maknanya :
1. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
2. Segala puji bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam.
3. Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
4. Yang Menguasai hari Pembalasan (hari akhirat).
5. Hanya engkau (Ya Allah) yang kami sembah dan kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.
6. Tunjukilah kami jalan yang lurus.
7. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesa

4.

5.

 

6.

7.  Rukun nikah dlm gmbr ni trbalik n xikut turutan..sorry ya..saksi dlu, wali baru akad..
.
Ni yg btl ikut turutan:
1. Pengantin Lelaki
2. Pengantin Perempuan 
3. 2 saksi
4. Wali
5. Ijab n Qabul
.
Thanks kepada yang menegur
.
Nk senang ingat (SISWA)..
S suami
I isteri
S saksi
W wali
A akad

 

Sumber : FB SERNADZ