Masa bercinta semua dilihat indah, tetapi berlainan pula bila dah berkahwin. Apa yang disorokkan semasa bercinta sebenarnya boleh dilihat terang-terangan apabila duduk serumah. Kongsi lelaki bernama Amir Syahir ini, jadilah diri sendiri dan bukan orang lain ketika bercinta.

Kau bercinta lama-lama pun tak guna kalau berpura-pura. Ye dak? Tak hidup sebumbung lagi boleh la. Dah hidup sama nanti baru kau kenal macam mana pasangan kau. Kau berpura-pura nanti pecah juga rahsia tu.

Itu sebab masa bercinta kau jangan jadi orang lain. Jadilah diri sendiri. Kau kena ada prinsip. Jangan nak bersandiwara bagai. Tunjukkan diri kau yang sebenarnya. Realiti tentang diri dan kehidupan kau.

Tak payah nak bagi kemewahan sangat kepada makwe kau. Sayang sangat pun, kebahagiaan sejati bukan daripada wang semata-mata. Tak guna duk pinjam duit kawan-kawan semata-mata nak bagi hadiah kat makwe kau.

Kalau makwe tu tak leh terima gaji kau kecil, biarkan dia pergi. Kau tak perlu nak rasa sedih pun. Carilah perempuan yang sanggup susah senang bersama kau.

Masa bercinta tu jangan kemain janji manis. Janji nak honeymoon dekat Maldives lah, janji nak bawa naik Cruise lah. Alih-alih dah kahwin tak tunaikan. Situ dah nampak kau punya janji tak boleh pakai.

Yang perempuan tak salah kalau kau tak reti masak. Tapi akan salah kau berpura-pura kata kau power masak. Lelaki tak kisah pun, janji kau ada niat nak belajar nanti.

Itulah yang terjadi kalau kau bercinta tanpa guna akal. Bahagia sangat bercinta sampai kau tak boleh nak fikir dah. Sepatutnya kau selidik la latar belakang pasangan kau tu. Berkawan juga dengan kawan-kawan rapat dia. Barulah kau kenal perangai dia.

***

Ada lima perkara ni MESTI guna duit suami;

  1. Makan minum.
    2. Peralatan mandian.聽
    3. Ubat-ubatan.
    4. Pakaian baru, 2 persalinan setahun, termasuk tudung.
    5. Rumah yang selesa.

***

Kaum makwe jangan pula nak mendesak bakal suami hingga di luar kemampuan dia ye. Kena bijak dan amanah jugak dalam menguruskan duit bakal suami bagi. Ini tidak, hidup baru berdua, masak serupa nak makan sekampung. Tak habis buang. Membazir je.

Jadi, jangan nak bercinta bagai nak rak sangat lah. Banyakkan membaca baru kau tahu sikit realiti kehidupan. Tambah sikit kenalan, biar skop pemikiran kau luas sikit. Ini tak, asyik fikir relationship goals je. Kah!

Sekadar menasihati. SHARE | TAG jika bermanfaat馃槉

#AmirSyahir