Perkahwinan bukanlah sesuatu perkara yang senang untuk kita kekalkan. Ada yang berkenalan lama tapi selepas beberapa bulan perkahwinan berpisah. Ada yang hanya beberapa bulan berkenalan terus berkahwin dan bahagia sampai sekarang.

Jodoh, pertemuan, perpisahan, semua telah diaturkan oleh Allah SWT. Kita sebagai hambanya perlu lah memohon agar perkahwinan yang kita dirahmati dan dilindungi olehnya.

Namun, adakah anda pernah terfikir mengapa punca sesuatu perkahwinan itu tidak bahagia? ini boleh dilihat dari pelbagai sudut. Antara puncanya adalah kerana 4 sebab ini.

1. Punca pertama ialah sebab semua benda isteri buat

Basuh baju isteri, kemas isteri, masak isteri. Sedangkan isteri ni cuma dituntut untuk layan suami je. Jadi, tak perlu ke isteri buat semua tu? Isteri solehah dia TOLONG buat kerja. Bantu sama membantu. Masing-masing kena faham erti tanggungjawab.

Ustaz siap cakap, semakin suami rasa senang rileks tak buat apa-apa, lagi senang dia lupa tanggungjawab dia. Bukanlah balik ni hang pi kabo kat laki hang “Awak, start harini saya taknak basuh baju masak apa semua.”

Tak tak.

Benda susah akan senang bila buat sama-sama. Jangan senang je bersama. Bila susah bagi pada pasangan pulak.

2. Punca kedua sebab kita tak faham perangai pasangan masing-masing

Nak jaga laki ni senang je bak kata Ustaz Kazim.

  1. Bagi makan kenyang-kenyang. Zahir dan batin. Semoga segalanya dikira ibadah. Aamiin ya Rabb.
  2.  Mana suami tu pergi, ikut ! Selagi anda boleh ikut, ikut.

3. Punca ketiga sebab kita tak redha itu pasangan kita

Ramai orang hanya menghargai seseorang lepas seseorang tu meninggal. So tak best la nak tunggu laki ke bini hang mati pastu baru nak cakap, “takde yang sama macam laki/bini aku dulu.”

IKLAN

Kita memang takkan kenal pasangan kita selagi kita tak share serumah, sekatil, sebantal dengan dia. Hat mak pak dia pun takkan kenal dia sedalam kita kenal dia. Sebab tu kabo, bini lagi kenal laki dia dari mak dia kenal dia.

Tapi orang bijak, lelaki soleh, wanita solehah akan selalu menganggap bahawa pasangan itu adalah anugerah.

Ada pasangan tu, bersyukur. Sebab ada ramai lagi yang masih Allah tak kabulkan doanya untuk berpasangan. Jadi, bersyukurlah.

Bukan senang zaman sekarang, nak dapat pasangan yang solat, yang mengaji, yang nafkah tak culas apa semua. Jadi kalau kita dapat pasangan hat gitu, belajar menghargai walaupun dia tak cantik ke boroi ke apa.

Hat boroi, tak lawa, tak comey ke apa, kat situ Allah nak uji kita, siapa antara kita yang paling BERTAQWA. Memilih yang beragama, mengatasi segalanya.

4. Bila seseorang tu tak jadi yang saling menyenangkan

Ye, belajar jadi seorang yang menyenangkan pasangan masing-masing.

Kalau pasangan kita suka sekian-sekian, so kita usahalah untuk memberi sekian ataupun lebih. Yang penting usaha ye, yang lain tu biar Allah yang tentukan. Insyaa Allah.

IKLAN

Ustaz tu share lagi, musibah ni dia mai dalam 3 bentuk :

•UJIAN
•TEGURAN
•BALA

Kalau kita rasa dalam kahwin ni asyik musibah je, meh kita tengok hat tiga ni. Mana satu sebenarnya yang Allah nak tunjuk.

Yang ujian tu adalah untuk orang-orang beriman. Dia bagi contoh, Asiah yang solehah bersuamikan Firaun yang zalim. Tu ujian untuk dia.

Hat yang Allah uji seseorang tu soleh solehah, solat tak tinggal, mengaji tak miss, puasa penuh tapi bertahun-tahun tak dapat anak. Itu ujian namanya. Dan ujian ini tak lain adalah untuk angkat darjat taqwa dan iman kita lebih tinggi. Bersabarlah dan bergembiralah dengan ujian Allah bagi.

Yang kedua, musibah yang mai dalam bentuk teguran. Yang ni Allah hantar sebab Allah nak tegur suruh kita balik semula kepada kebaikan.

Contoh, kita dok leka kejar duit sana sini, kaya sana sini, papppp Allah bagi accident. Takleh dah carik punca rezeki. Tu teguran namanya. Mungkin kita solat tak khusyuk. Kita buat ibadah tapi banyak culasnya. Jadi, Allah nak jentik sikit nak bagi teguran. Nak bagi kita kembali balik pada Dia. Jadi, jangan melatah dok mengata Allah. Allah tak buat benda sia-sia.

Yang last pulak musibah ni mai dalam bentuk bala atau azab.

IKLAN

Dalam kahwin ni, kalau kita nak ketenangan, kita kena belajar untuk REDHA. Redha apa yang Allah bagi. Redha itu pasangan kita. Redha atas segala ujian Allah.

Kalau satu detik nanti Allah uji takde rezeki jodoh panjang, takde rezeki nak bersama.

“Kalau masih mampu, pegang elok-elok, kalau tak mampu, lepaskan elok-elok.”

Selalulah belajar untuk curi hati suami/isteri. Belajar rebut segala pahala yang Allah nak beri dalam perkahwinan. Belajar jadi orang yang dahagakan pahala

 

 

 

 

 

 

 

Kredit : Ustaz Datuk Kazim Elias