Dalam menjalani kehidupan berumah tangga, pertelingkahan merupakan perkara normal yang dilalui oleh suami isteri. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri.

Bahkan saat pertelingkahan berlaku wanita biasanya akan hilang pertimbangan kerana dikuasai emosi, selain mudah tersentuh dan merajuk. Ketika inilah suami harus memainkan peranan untuk bijak memujuk isteri agar rajuknya tidak berpanjangan.

Pesanan Abu Hurairah Asifa agar suami jangan lari saat isteri naik hantu, selain suami boleh mempraktikkan cara-cara memujuk isteri ketika marah. Semoga bermanfaat!

Foto: Tangkap Pictures

Ketika isteri marah, jangan lari bro!

Duduk dekat dengan dia. Tapi kalau tiba-tiba keletuk! kepala tu kena pinggan alcopal, takpe. Bro jauh sikit. Mungkin dia tak selesa tapi tolong! Jangan lari. Jangan start enjin nak ke mamak atau futsal. Jangan keluar dari rumah. Stay the same!

IKLAN

Sebab masa ni isteri kita bukan lagi Habibah, hamidah atau qasidah. Dia marah dah!

Bro kena tengok je apa dia buat. Kalau dia suruh cakap, bro cakap je. Walapun pahit! Kalau tiba-tiba isteri suruh diam, bro diam. Jangan banyak tanya. Dah diam, tiba-tiba dia cakap ‘ kenapa abg diam? cakaplah! ‘ , masa tu bro cakaplah balik. Dan benda ni akan berulang-ulang sampailah ke sudah. Sabar je, takde lain dah.

Masa isteri marah, dia akan hilang 2 perkara utama. Akal dan tindakan. Dia akan melulu dan tindakannya macam hantu. Cuma kalau agak teruk, bawak anak-anak masuk bilik dan kuncikan mereka.

Berapa lama?

IKLAN

InsyaAllah tak lama bro. Paling-paling separuh masa kedua masa Manchester Leading, dia dah mula ok. Masa tu, bro pulak layan!

Panggil nama dia, sebutkan benda-benda yang baik, doa banyak-banyak, sebab hati dia milik Allah. Bukan milik bro!

Foto: Tangkap Pictures

Datang dekat, pegang tangan dia, dan sapu airmata yang sudah kering menangis dari tadi tu. Dan tolong ya bro, pegang tangan je. Silap pegang, bro akan terkeluar dari senarai lelaki yang dia sayang.

Cakap dengan hati, atau kalau takde ayat, cuba tengok-tengok kat dinding atau tv, kot bait-bait lagu Aiman tino ada. Cuma jangan merapu, tu je. Silap-silap kena penampau ubi sekali lagi.

IKLAN

InsyaAllah, hatinya akan lembut. Dia akan sandarkan kepalanya dibahu bro. Dia akan menangis lagi, kali ni kuat skit. Mungkin meraung, masa ni bro nak nangis sekali pun takpe.

Selesai tu, ajak isteri jumpa anak-anak. Minta maaf dengan mereka. Mereka tak salah. Cium mereka dan peluklah mereka.

Last sekali, ajak isteri bro mandi!

Faham?

Hati tu jangan keras sangat bro. Buatlah taman sikit. Haish!