Foto: Instagram @dhiniaminarti

Seperti yang diketahui umum, Perdana Menteri ke-8, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melaksanakan ‘Perintah Kawalan Pergerakan’ bagi mengawal penularan wabak COVID-19 di Malaysia. Terkini, jumlah individu yang dijangkiti COVID-19 telah meningkat sebanyak 673 kes dan 2 kematian telah dilaporkan.

Banyak premis perniagaan telah mengambil pendekatan yang menggalakkan pekerja untuk bekerja dari rumah. Situasi ini sepatutnya digunakan sebaiknya bagi pasangan suami isteri yang bekerja dari rumah untuk mengeratkan kembali hubungan mereka. Maklumlah, sibuk bekerja dan tiada masa untuk ‘spend time’ bersama-sama.

Tak perlu keluar rumah. Banyak aktiviti lain di rumah yang boleh anda lakukan bersama pasangan agar hubungan yang dulunya jarak, kembali rapat. Bolehlah feeling seperti waktu bercinta dulu. Kami kongsikan beberapa aktiviti yang boleh kalian lakukan bersama.

1. Tonton Cerita Romantis Bersama-Sama

Nak tengok wayang tak boleh, jadi tengoklah movie atau drama romantis di TV anda. Tonton filem romantis sebenarnya baik dan memberi kesan positif untuk hubungan suami isteri. Malah, ia juga dapat mengeratkan hubungan anda.

2. Kemas Rumah Bersama-Sama

IKLAN

Inilah masa untuk kalian mengemas rumah bersama-sama. Kalau isteri dah sapu lantai, apa kata suami tolong mop lantai. Kalau isteri dan basuh baju, suami tolonglah jemurkan. Barulah kerja cepat siap. Isteri pun rasa lebih dihargai oleh suami.

3. Masak Bersama-Sama

Kalau selama ini hanya isteri yang memasak di dapur. Apa kata sepanjang waktu kawalan pergerakan ini suami pula masak untuk isteri atau bergilir-gilir memasak. Selain menambah skil, ia juga dapat membina komunikasi antara suami dan isteri. Pasti akan ada komen daripada pasangan masing-masing sekaligus kalian akan memberi dan menerima pendapat daripada pasangan. Secara tidak langsung, kalian akan berkomunikasi dan bertolak-ansur dalam segala hal.

IKLAN

4. Main Games

Selepas dah penat buat kerja, rehatkan minda dengan bermain games bersama pasangan. Cubalah main permainan seperti dam ular, dam haji atau jengga. Jangan tak percaya, korang pasti akan terhibur nanti. Ketika ini, senyuman dan tawa si dia lah yang paling anda rindui.

5. Share Momen-Momen Indah Dalam Hidup Korang

IKLAN

Jika sebelum ini anda tidak sempat untuk berkongsi cerita dengan pasangan, inilah masa untuk bercerita kepada mereka. Jadilah pendengar yang setia kepada pasangan. Boleh juga imbau kenangan-kenangan anda sewaktu bercinta dan berkahwin. Bolehlah selak-selak album kahwin yang dulu tu.

6. Solat Berjemaah

Masa paling sesuai untuk solat berjemaah. Kalau sebelum ini tidak sempat untuk solat berjemaah, gunakan kesempatan ini untuk solat berjemaah bersama. Anda boleh berjemaah 5 waktu bersama-sama. Ada hikmahnya kan? Hubungan pun pasti semakin mesra.

Ingat ya, jangan keluar rumah tanpa alasan yang kukuh sepanjang tempoh kawalan pergerakan ini. Gunakan masa yang ada untuk bersama isteri, anak-anak dan keluarga. Hargai mereka yang ada di sekeliling anda.