Keikue, yang merupakan rangkaian cawangan sajian pencuci mulut Korea, mula diperkenalkan di Malaysia kurang daripada setahun yang lalu. Hasil inspirasi daripada sebuah kedai kek di Jinju, Korea, para pengasas Keikeu memperkenalkan konsep unik kedai sajian pencuci mulut dari negara itu ke Malaysia dan sehingga kini, ia mempunyai lima cawangan di seluruh Lembah Klang.
Antara sajian pencuci mulut yang popular di Keikeu ialah macaron berinti krim dihias unik, kek cawan unicorn berwarna pelangi, choux puff berintikan jem yang pasti menawan kalbu dan kek keladi Korea asli. Tidak ketinggalan juga kek berperisa tempatan yang menjadi kegemaran ramai seperti kek gula Melaka, kek pandan dan kek bandung yang juga disaji di Keiku. Dengan harga mampu beli walaupun kesemua sajian pencuci mulut ini dihasilkan dengan penuh teliti dan berkualiti. Keikeu turut melancarkan sajian terbaharu dalam senarai pilihan pencuci mulutnya iaitu Keikeumisu. Kek cawan Tiramisu yang diilhamkan daripada Korea ini ditampilkan dalam 7 citarasa berbeza – perisa asli, pic, bri biru, matcha, oreo dan mangga pada harga hanya RM14.90 setiap satu.
Ads
Ads
Ads
Lubuk konten untuk inspirasi bakal – bakal pengantin. Pengantin kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Bagus betul Pak Cik ini, langsung tidak tetapkan hantaran sebab niatnya tak mahu pihak lelaki terbeban dengan kos perkahwinan.
Kalau ikutkan, masih ada mak ayah yang mengambil kira besarkan anak dari kecil, mengambil kira dari sudut pendidikan terbaik hingga ada ijazah dan sebagainya. Kemudian terus kaitkan nilai hantaran dengan pendidikan yang dikecapi.
Hah, jenuh pihak lelaki kalau bakal pasangan sambung sampai PhD.
Tidak Tetapkan Hantaran, Tak Mahu Pihak Lelaki Terbeban
Nilai hantaran mengikut taraf pendidikan juga pernah menjadi perdebatan di media sosial kerana mereka yang ada SPM saja menetapkan hantaran sampai RM8000 mengambil kira keperluan semasa hari ini.
Jika lulusan SPM saja sudah RM8000, paling tidak mereka yang miliki ijazah RM15,000 atau RM20,000 ke atas.
Ini pasti membebankan kebanyakan lelaki bujang yang gaji asasnya sebanyak RM1500 sebulan.
Nilai hantaran ini pernah menjadi perdebatan di media sosial
Tolak Ansur Dengan Pihak Keluarga
Tapi tak semua mak ayah berfikiran tertutup kerana paling penting sebelum anak mendirikan rumahtangga, paling penting adalah perbincangan dan tolak ansur bersama keluarga lelaki.
Satu video yang viral di media sosial memperlihatkan seorang bapa yang telah meletakkan “hantaran” RM29,990 kerana anaknya, Amalina berkelulusan accountancy.
Jelas kelihatan rombongan lelaki terdiam mendengar angka dinyatakan namun secara spontan bapa ini berkata ia hanyalah gurauan semata-mata.
Dirinya langsung tidak meletakkan berapa nilai hantaran buat anak gadisnya dan semuanya terpulang kepada pihak lelaki untuk memberi berapa yang mampu.
“Saya tak mahu ia menjadi beban kepada pihak lelaki untuk menilai yang berpatutan, tidak membebankan dan itulah prinsipnya. Tapi paling diutamakan ialah mas kahwin yang wajib,” katanya yang membuat lawak.
Namun apa dimintanya hanyalah mas kahwin berjumlah dua dinar emas 999 yang mengambil kira satu dinar 999 bersamaan 4.25 gram.
Apa pun di dalam Islam, perkahwinan sebenarnya mudah. Dalam rukun nikah ada lima iaitu pengantin lelaki, pengantin perempuan, saksi, wali dan akad.
Namun adat orang Melayu akan menambah hantaran, goodies bag, pelamin, make-up, band muzik, pelamin bermegah-megah sehingga perkahwinan hari ini dilihat suatu yang membebankan. Apa pun, tepuk dada tanya poket.
Pulut kuning begitu sinonim dengan majlis perkahwinan dan pertunangan kerana ia sering dijadikan hantaran. Pulut kuning dihias serba indah dengan hiasan gubahan sayuran yang segar dan diselitkan dengan telor puyuh serta lapisan serunding daging atau ikan bersama pulut yang lemak manis rasanya.
Sempena pameran perkahwinan yang berlangsung dari 1 hingga 18 Oktober di ruang legar, SACC Mall, Shah Alam berlangsung Pertandingan Menghias Pulut Kuning dengan tema Pengantin Raja Sehari.
Pertandingan ini disertai oleh enam orang peserta. Keperluan yang mereka perlu adakan ialah pulut kuning seberat 1kg dan bahan-bahan hiasan.
Masing-masing menonjolkan kepakaran yang tersendiri dalam menggubah pulut kuning agar tampil menarik.
Markah diadili bukan hanya dengan melihat rupa malah tekstur dan rasa juga diambil kira. Makanan haruslah mempunyai rasa yang sesuai dan cukup perasanya iaitu sebanyak 30%.
Selain itu persembahan makanan turut mengambil kira di mana makanan perlu bersih, menarik dan praktikal. Hiasan yang digunakan perlu bersesuaian dengan makanan dan 25% diberikan.
Markah juga diberikan kepada kombinasi, kesederhanaan dan keaslian iaitu sebanyak 25%. 20% diberikan untuk markah keseluruhan.
Penjurian dilakukan oleh barisan juri profesional iaitu Puan Ezatul Nazura Baba CEO dari Wangi World, Puan Mariam Shukor Editor Pesona Pengantin dan Puan Elina Kamarudin dari Majalah RASA.
Puan Norkamisah berjaya menggondol tempat pertama dengan hasil kreativiti yang ditonjolkan dan membawa pulang wang tunai RM300 serta hamper. Manakala tempat kedua jatuh kepada Puan Norlida Ahmad dengan hadiah wang tunai RM200 juga hamper. Satu-satunya peserta lelaki Mohamad Faizal mendapat tempat ketiga dengan hadiah RM100 serta hamper.
Ternyata semua peserta mempunyai kreativiti yang tersendiri. Setiap peserta diberikan sijil penyertaan oleh pihak penganjur iaitu Butik Jedan.
Lubuk konten untuk inspirasi bakal – bakal pengantin. Pengantin kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Jangan hanya melihat kejayaan orang tetapi kita sendiri boleh mencipta kesenangan kalau tahu caranya. Buat julung kalinya, Astro Malaysia Holdings Bhd (Astro) mengajak semua perusahaan kecil dan sederhana (PKS) menyertai minggu POWER UP yang berlangsung secara eksklusif di studio All Asia Centre, Bukit Jalil bermula 28 Jun hingga 1 Julai 2022.
Bertemakan “POWER UP! Berada Di Tempat betul Untuk Berkembang”, peserta PKS akan dibawa meninjau studio Astro di mana pakar pengamal media akan berkongsi info trend terbaharu dan data insights penting. Ini termasuk jenis pengiklanan paling efektif di Asia Tenggara untuk melipat-gandakan ketepatan kuasa pemasaran di kalangan generasi baharu di kaca TV.
Bukan itu sahaja, peserta juga akan dibawa menyaksikan program secara langsung yang diadakan di studio. Anda berpeluang untuk bertemu selebriti kegemaran dan menikmati diskaun eksklusif untuk pakej pengiklanan.
RM100,000 Menanti Anda!
Menariknya, anda juga boleh membawa pulang pelbagai hadiah menarik bernilai RM1 juta untuk pemenang bertuah. Terdapat 10 set hadiah di mana setiap satunya menganduingi sebuah TV pintar Samsung 65” AU7000 4K UHD serta hadiah RM100,000 nilai pengiklanan airtime untuk dimenangi.
Acara yang berlangsung selama empat hari diasingkan kepada tiga sesi dan peserta SME boleh memilih mana-mana slot masa yang sesuai di antara jam 9.00 pagi, 11.30 pagi atau 2.30 petang.
Jom tempah slot anda sekarang di quake.com.my sebelum kehabisan! Setiap slot terhad kepada 40 orang sahaja. Lebih mudah, tekan LINK ini.
Lubuk konten untuk inspirasi bakal – bakal pengantin. Pengantin kini di seeNI. Download seeNI sekarang!