Tompok hitam atau kuning disebabkan kita selalu baring di atas tilam mahupun bantal sangat mencacatkan pandangan mata, tapi jangan risau itu semua bisa diselesaikan dengan petua mudah ini. Alang-alang tak ada buat apa di rumah tu kita bersihkan segenap ruang dan perkakasan rumah yang ada.

Peta pada tilam dah menjadi lumrah. Memang stres tengok banyak peta-peta dunia muncul di tilam. Konon-kononnya nak romantik, breakfast in bed katanya. Sibuk bersenda gurau, tersiku pulak gelas. Habis tertumpah atas tilam. Setakat cadar tu ok lagi senang nak cuci. Kalau tilam, camner nak masuk washing machine?

Kepada yang ada anak pulak, malam-malam takut nak berlari ke tandas, melepas je atas tilam. Adoi! Bukan setakat anak jer, anak bulus pun buat kerja yang sama! Memang stress.



IKLAN

Macam mana nak hilangkan peta pada tilam yang tak diundang ni? Ikut petua ni.

IKLAN

Botol spray
1 cawan Hydrogen Peroxide
3 sudu besar baking soda
1 ke 2 pump cecair pencuci pinggan
5 titis pewangi / essential oil (tak wajib)

Masukkan baking soda ke dalam botol spray. Kemudian masukkan hydrogen peroxide. Selepas itu masukkan cecair pencuci dan titisan pewangi. Putarkan (jangan goncang) supaya kesemua bahan sebati.

IKLAN

Spraykan ke tempat di mana peta pada tilam itu muncul. Biarkan 5 ke 10 minit. Dengan ajaibnya anda akan menyaksikan peta-peta itu hilang di depan mata.

Kalau ada peta yang degil, boleh spray kan sekali lagi. Biarkan kering sedikit. Vacuum untuk hilangkan sisa baking soda atas tilam, sekiranya ada. Jemur terkena cahaya matahari supaya bahagian dalam tilam betul-betul kering.

KREDIT : PETUATUBE