Bangun pagi-pagi selalunya perkara pertama yang akan kita lakukan adalah check handphone. Kemudian mulalah rutin harian yang sibuk sehingga masa untuk solat pun dicatu. Apakata ambil sedikit masa, 15 minit saha untuk melakukan solat sunat Dhuha kerana ganjaran yang Allah janjikan cukup luar biasa.

 

Seperti perkongsian Izhar Fahmie, ini kelebihan solat sunat Dhuha yang kita patut ambil tahu dan ambil peluang untuk mengerjakannnya…

 

SOLAT DHUHA BUKAN UNTUK REZEKI SEMATA-MATA

========================================================

Sudah menjadi kemestian di setiap hari bagi aku untuk melakukan solat dhuha. Aku melakukan solat dhuha bukan kerana sebab niat untuk dimurahkan rezeki semata-mata, tetapi aku buat dan amalkan solat sunat dhuha dengan niat agar Allah keluarkan aku dari masalah yang dihadapi dan mempermudahkan segala urusan aku setiap hari. Ia bergantung pada niat, keikhlasan dan sejauh mana Allah terima keiklasan itu.

Kejap semangat, kejap down. Tak jadi.

Mesti maintain dan konsisten.

Tak usah fikir lagi pasal masalah menggunung tu. Seolah dah habis daya dan tenaga nak fikir. Kosongkan fikiran.

IKLAN

Posisi penyerahan ialah jadilah apa nak jadi. Sebab dah buat macam-macam. Sedekah dan lakukan lah solat dhuha.

untuk apa solat dhuha?

untuk ibadahlah.

Solat tu ibadah

Kerja tu ibadah

IKLAN

Berniaga tu ibadah

Dakwah tu ibadah

Ingat mati tu ibadah

Ibadah itu rezeki. Sempurna ibadah maka sempurnalah rezeki.

 

IKLAN

Lakukan solat dhuha. Buat dhuha bukan berapa rakaat bilangan yang nak dibuat. Tetapi berapa larat tenaga nak kerjakan dhuha. Lagi banyak sujud lagi Allah suka. Bukan dua, bukan 4, bukan 8 tapi 16. Huhu. Boleh ke? Bukan tak boleh, tapi tak mahu. Tepuk dada tanya hati. Aku buat dhuha semata untuk Allah tanda aku bersyukur atau untuk jaga rezeki aku?

 

Mula-mula buat memang sebab nak jaga hal rezeki. Nak suruh melimpah banyak. Salah ke? Tak salah pun. Ini namanya buat sesuatu mengharap balasan. Takpa Allah pemurah. Boleh je. Dia kasi je.

 

Sebab Allah janji dengan ganjarannya untuk siapa yang buat. Buatlah. Buat dengan konsisten. Lama-lama buat kita akan faham ianya bukan tentang kita nak dapat rezeki. Tetapi ianya tentang berapa banyak, berapa kuat kita jaga ibadah dengan tekun dan ikhlas hanya untuk Allah semata. Itu je.

 

Kredit: Facebook Izhar Fahmie