Suami semestinya menjadi orang yang paling diharapkan untuk menerajui sebuah keluarga. Isteri jua memerlukan kekuatan seorang suami yang menjadi tulang belakang dalam sebuah rumah tangga. Maka rumah tangga menjadi lebih harmoni dan bahagia apabila masing-masing menjalankan peranan masing-masing.

Tidak dinafikan dalam kehidupan kini, isteri turut bekerja untuk membantu ekonomi rumah tangga namun jangan pula diambil kesempatan dari kerelaan isteri untuk keluar bekerja. Seharusnya suami yang bertanggungjawab tidak membiarkan isteri bersusah payah seorang diri membuat kerja rumah. Hulurkan pertolongan dan rasa ikhlas agar isteri tidak terasa terbeban.

Jadikan perkongsian Ustaz Ebit Lew ini agar timbul rasa insaf pada diri para suami.

Sebak bila ramai bertanya soalan seperti ini. Siapa ketua keluarga sebenarnya?

Suami ke isteri? Pastinya suami..ArRijal.

Ketua ini sifatnya berkorban. Jika nikmat dia dahulukan pasangan dan anak-anaknya berbanding dirinya. Jika kerja berat atau bahaya dia dulu meletakkan dirinya di depan..

Tapi cuba tengok hari ini bagaimana? Ada lelaki hilang sifat Amir atau ketua seperti orang dulu..kerana itu keberkatan hilang dari rumah orang Islam. Keberkatan dalam sunnah Nabi saw…

Cuba lihat dari bangun pagi. Ramai isteri yang bangun dulu siapkan setiap ahli keluarga. Siapkan mandikan anak-anak. Siapkan buku dan pakaian sekolah anak-anak. Ada lelaki yang Subuh pun tak bangun bila dikejut isteri. Ya Allah..

Isteri siapkan semua barang anak-anak. Segala bekalan. Beg yang berat-berat. Dalam beg mak semuanya ada. Dari pampers, pen, kunci, tisu basah,cungkil gigi pun ada..beg mainan, telekung. Baju spare. Ic pasport anak-anak. Macam poket doraemon. Beg suami kecil comel jer. Lepas tu tunggu dekat kereta. Bagi masa 2 minit semua kena ada dalam kereta. Ada yang langsung tak bantu..

Bila makan di kedai. Ayah lepas order sibuk tengok hp sambil makan. Isteri suap semua anak-anak. Layan anak sana sini. Sambil makan sikit-sikit. Mak tak sempt nak menikmat makanan pun. Sampai hilang selera makan. Penat layan anak. Cuba kita baru makan , kena kacau mesti ras dah tak berapa layan makan tu..

Ya Allah tuhanku..buat pula zaman hari ini ramai wanita bekerja ada segelintir lelaki yang tak beri nafkah buat keluarga. Hanya harapkan duit isteri..

Ya Allah ampunkanlah dosa semua ketua keluarga…dosa kami ketua keluarga..

Hari-hari ibu ambil hantar anak sekolah sana sini. Penatnya seorang ibu..

Ibu terjerit-jerit, setiap masa di rumah. Ayah sibuk tengok tv dan main telefon. Isteri terkejar-kejar kesana sini tanpa henti. Buang air besar tak sempat betul-betul. Mandi pun tak sempurna. Anak ketuk pintu bilik air. Mereka macam dalam medan perang.

Malam-malam tak cakap terima kaseh. Lupa tanya keadaan setiap ahli keluarga. Ibu pula yang pastikan keselamatan setiap ahli keluarga.

Tahniah buat lelaki dan suami yang berusaha memperbaiki diri dalam menjadikan Rasulullah saw sebagai contoh dan idola..

Nabi Muhammad saw ialah manusia paling rajin di rumah. Paling penyayang. Ambil tahu keadaan setiap ahli keluarganya. Memberi pujian galakan. Memberi semangat. Memberi khidmat. Mendengar setiap ahli keluarga. Rumah Nabi saw hidup suasana ilmu. Suasana dakwah. Suasana solat,AlQuran dan zikir,doa-doa harian. Wujud cinta dan kasih sayang setiap saat. Lemah lembut penyayang. Rumah paling bahagia ialah rumah Rasulullah sw.

Malangnya sifat belas, cinta…yang selalu kita sebut,sakinah,mawaddah,warahmah dah hilang. Tiada lagi perasaan itu. Bahkan telah mati hati-hati ketua keluarga. Hilang sifat keimanan. Sifat akhlak.

Keluarga maksudnya sakinah mawaddah warahmah..

Kerana itu penting bawa keluarga belajar sunnah Nabi saw. Kita tahu tapi lupa. Kerana lupa atau lalai telah membuat isteri dan anak-anak merasai derita dalam hidup mereka.Ingatlah seperti mana kita, isteri kita cuma manusia..apa yang kita perlu, mereka juga perlu…Ya Allah pilihlah setiap kami dapat perbaiki diri dan tambah ilmu dalam keluarga. Semoga Allah terima jadi asbab hidayah buat kita semua.

Jangan Lupa Komen: