Pasangan yang baru lepas kahwin selalu dalam dilema sebab kadang-kadang ibu bapa mereka sendiri yang mengajak untuk tinggal bersama sementara waktu. Ada juga yang telah menyediakan bilik khas untuk anda dan pasangan.

Tapi, disebabkan anda tidak mahu kecewakan hati orang tua anda terpaksa mengikut kehendak mereka. Sebenarnya banyak benda anda kena fikirkan kalau nak duduk rumah dengan mentua. Fikir masak-masak sebelum buat keputusan okay!

1. Tiada ruang privasi

Image result for privasi suami isteri

Dah nama pengantin baru, anda mesti nak waktu berdua bersama si dia. Masa ini lah anda boleh kenal lebih mendalam tentang pasangan anda. Kalau duduk rumah mentua belum tentu lagi ye ada masa macam ini.

2. Kadangkala rasa tak selesa

Image result for privasi suami isteri

IKLAN

Bayangkan keluarga mentua anda mempunyai ahli keluarga ramai. Setiap tempat ada sahaja sampai anda pun rasa tak selesa nak keluar bilik.

3. Bila bergaduh pasti ada campur tangan

Dah duduk rumah mentua, semua sahaja diperhatikan. Kalau anda tak bercakap sikit mula lah fikir anda dan si dia tengah bergaduh. Bertanya itu ini. Sehingga anda sendiri pun rimas.

IKLAN

4. Pakaian agak terbatas

Related image

Untuk perempuan kalau duduk rumah mentua anda kena jaga adab dan pakaian anda. Kalau si suami ada adik beradik lelaki ramai kenalah jaga perangai tu.

5. Tidak sihat pun kena berlakon sihat

IKLAN

Related image

Kalau duduk rumah mentua ni tangan kena ringan buat kerja. Kalau anda tak buat nanti ada sahaja yang berbisik. Sebab itu kalau tak sihat pun kena pandai berlakon macam anda sihat takut mereka salah sangka.

6. Tidak boleh nak dekor rumah sendiri

Image result for home decor

Anda tidak berpeluang untuk dekorasi rumah sendiri kalau tinggal bersama mentua. Impian anda nak dekorasi idaman akan terhenti.