10 PUNCA MASALAH RESDUNG.

#1 STRUKTUR HIDUNG

Ni jarang2 berlaku, tp bleh jd penyebab resdung jugak. Bg org yg strutur hidung kurang normal, risiko nak kena resdung ni, lebih tinggi. Dr. Hueston ckp, “saluran hidung sempit, tumor dan lelangit terbuka, bleh buat rongga sinus tertutup. Bila rongga sinus tertutup, mukus pun tak leh dibuang. Mukus yg tak leh dibuang ni bleh sebabkan jangkitan BAKTERIA!”

#2 KEKURANGAN AIR (ORG UTARA CKP AYAQ)

Bila mukus terperangkap dlm rongga hidung, dlm tempoh yg lama, kandung air mukus tersejat, pastu mukus jadi makin pekat. Bile makin pekat, gejala resdung makin la teruk. Sbb tu Doktor kt utara slalu nasihat kpd org yg ade resdung ni “minum ayaq tu bg banyak2”. Bila minum air bnyk2, kelembapan semulajadi dlm rongga hidung dan sinus dpt dikawal.Hingat tu! minum air bg cukup2 yerps

#3 UDARA TERCEMAR & ALAHAN

“Anasir2” penyebab resdung ade dlm udara yg kita sedut setiap hari. Dr. Bains ckp, “sedut udara yg kurang bersih, jugak bleh sebabkan keradangan, pastu jd lah resdung!”  So, jom kita sama2 jaga kebersihan udara di sekitar kita yer.  Selain tu bahan kimia dlm PERFUME pun bleh sbbkan RESDUNG bg sesetengah org. Ade org mmg xleh bau PERFUME2 ni. Bukan xleh bau benda wangi, tp alah kepada bahan kimia dlm PERFUME.

IKLAN

Sonia Bains ckp “org yg ada alahan lebih mudah utk diserang resdung, berbanding org normal”. Org yg ada resdung ni, biasanye diorang alahan kepada makanan laut mcm udang, sotong dan sebagainya. Lagi diorang alahan kpd debu, bulu bintanga mcm kucing dan juga LIPAS!!!

#4 ASAP ROKOK (NI YG PALING XBEST NI!)

haaaa… ni lg satu punca udara tercemar! Asap rokok pun bleh sebabkan RESDUNG. Kalau ada tgk anak2 atau ahli keluarga selalu bersin2, resdung, ade jerawat, selalu demam, selalu jauh2kan diorang drp asap rokok yer. Lebih teruk lagi, asap rokok bleh tingkat RISIKO JANGKITAN di dinding SINUS! mmg tak bagus ROKOK ni… kalau hisap tu, PLEASEEE berhenti… merayu ni…

#5 JANGKITAN KULAT

IKLAN

Dr. Hueson cakap “jangkitan kulat ni punca resdung yg jarang2 berlaku. Tp slalu jd kat org yg lemah sistem imunisasi diri” Bile sistem imunisasi diri lemah, kulat bleh hidup dan membesar, lebih2 lg kat kwsn yg gelap dan lembap mcm rongga sinus (fuhhh, menyeremkan kan?)

#6 MANDI KOLAM RENANG

Kenape kdg2 kalau kita swimming, selalu bersin? haaaa. Sbnrnya KLORIN yg tinggi dlm kolam renang bleh mengganggu lapisan hidung dan dinding sinus.Lebih lagi lepas dan menyelam. Betul kan? Bile menyelam, tekanan air tinggi, air bleh masuk sampai rongga2 sinus. Pastu klorin yg tinggi tu sebabkan keradangan kat tisu2 dinding sinus.

#7 BAKTERIA & VIRUS

IKLAN

Pernah x anda atau kenalan anda selsema lebih 10-15 hari? kdg2 tu berlarutan berbulan dan bertahun2. Haaaa, kemungkinan BESAR bakteria dah join geng PEPERANGAN melawan sistem pertahanan badan bersama-sama VIRUS. Prof William J. Huesto ckp “kemungkinan besar bakteria yg sebabkan RESDUNG ni dari jenis keturunan Streptococcus Pneumonia atau Haemophilus Influenza (cuba anda sebut nama bakteria ni, nak menaip pun payah tau! hihi) Cuba tgk sekeliling anda, bnyk tak pusat pemeliharaan dan pemuliharaan BAKTERIA & VIRUS! hihi… hapuskan tau!!!

 

Balik kerja ni ,kulit wajah pun berminyak.jadi petang ni saya nak kongsikan petua untuk merawat kulit wajah yang gatal dan berminyak.petua ini juga sangat sesuai bagi masalah resdung.Saya sendiri amalkan dari usia berbelasan tahun dan sekarang sudah menjadi viral di laman sosial.

Pada mula pemakaian nya saya terasa pedih sahaja ,kena tahan sikit ya.Tetapi ia nya juga bergantung pada jenis kulit .Tak salah kan kalau mencuba .InsyaAllah serasi .Dikehendaki:Ambil limau nipis beberapa biji.Daun pandan ( hiris halus macam bunga rampai )Boleh campurkan bedak sejuk yang dibuat sendiri (Jika perlu)


Perah limau nipis, gaulkan bersama hingga sebati.Boleh campurkan dengan bedak sejuk.Beberapa minit selepas itu,hama resdung yg halus akan keluar melalui kulit muka.( Tak nampak dengan mata kasar )dan mengikut jenis kulit juga.

Kemudian,cuci muka dengan sabun pencuci muka dan bilas dengan air bersih.Jom terai.bahan nya pun senang Nak dapat kan.InsyaAllah