Bila tekak ni dah selalu sangat menjamu rendang dan ketupat sepanjang Syawal ni, tidak salah kita beralih sekejap dengan menu popular A&W ini. Walaupun hampir sama, tapi rasanya jauh lebih sedap sebenarnya. Sudahlah jimat, boleh dinikmati secara banyak pula. Ikuti perkongsian resepi jejaka ini bersama Pesona Pengantin.

——————————————————————————–
Hai geng. Alkisah.. Anak-anak buah saya ni nak makan roti sosej coney atau coney dog yang dekat A&W tu.. Nak beli, rasa kurang berbaloi.. Mana tak nya harga RM 7 – 8 satu roti tu. Hahahaha. So, baik buat sendiri je lah.. Jimat dan lagi puas hati. Boleh buat untuk moreh. Mudah je cara nak buat.. Jom saya kongsi resepi.

Bahan-Bahan

– Roti sosej
– Sosej
– Daging kisar lembu
– sebiji bawang holland
– 3 ulas bawang putih
– sebiji tomato
– 5 biji cendawan butang
– 2 sudu serbuk cili
– 2 sudu sos tomato
– 2 sudu serbuk jintan putih
– 1 sudu serbuk kari
– 1 sudu serbuk lada hitam

IKLAN

Cara penyediaan

1. Mula-mula potong dan cincang separuh bawang holland, bawang putih, sebiji tomato dan cendawan butang. Tomato tu saya rebus dulu sebab nak buang kulit dia & isi tengah.
2. Daging kisar tu jangan lupa basuh dulu bang.. Saya biasa basuh dengan gandum pastu sejat daging kisar tu untuk buang air.
3. Kemudian tumis sekejap bahan² yang dipotong cincang tadi tu dengan minyak panas dan masuk kan daging kisar yang disejat.
4. Lepas tu, masukkan serbuk cili, sos tomato, serbuk jintan putih, serbuk kari dan lada hitam seperti dalam resepi tu. Tambahkan secawan air. Jangan lupa sedikit garam & gula untuk bagi secukup rasa.
5. Kacau hingga masak. Pastikan sambal tu tidak terlalu kering. Bila dah masak, biarkan seketika.
6. Roti sosej tu saya kukus supaya nak bagi roti tu lembut. Dalam 1-2 minit macam tu.
7. Sama juga dengan sosej. Saya kukus dalam 5 minit macam tu. Sosej tu saya pilih sosej pulut jumbo. Supaya rasa dia mewah sikit. Tak kisah pun sosej apa nak guna, terpulang. Dan sebelum saya kukus sosej tu, saya kelar/hiris dulu. Nak bagi dalam sosej tu masak sekali.
6. Apabila semua dah selesai, letakkan sosej diatas roti, kemudian letakkan sambal daging kisar tu atas dia. Akhir sekali separuh lagi bawang holland tu potong dadu dan taburkan di atas sambal daging kisar tu. Kalau tak nak pun takpe.
7. Sedia untuk dihidang. Kalau nak tambah cheese ke, letak sos cili ke, sos mayonis ke, pun boleh je takde masalah. Makan macam tu pun dah sedap dah.

IKLAN

Selamat mencuba..

IKLAN

Mohamad Fakhrul Aiman